hoogbegaafd, eerste artikel

Hè, hè, het eerste artikel is af (voorlopig). Ik leg het aan jullie, de lezers van dit blog, voor. Als het goed is volgen er nog twee. Als die ook af zijn wil ik er een serie lezingen van maken, voor scholen, oudervereniging Pharos of Hint, of voor thuisonderwijzers…
Vind het fijn als je commentaar hebt, of het nu positief of negatief is…

Te lezen op: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in hoogbegaafd, schrijven. Bookmark de permalink .

9 reacties op hoogbegaafd, eerste artikel

  1. Jen zegt:

    Dag lieve Josh,

    Heb je artikel net geprint en ga zo lekker lezen. Meld me later per telefoon of email.

    Liefs,

    Jen

  2. Anneke zegt:

    Ook net geprint en ga het lekker lezen. Anneke

  3. Henny van Dongen zegt:

    Weer hoi!

    Ik heb het eerste gedeelte van het artikel gelezen en het tweede gedeelte heb ik vluchtig doorgelezen. Ik vind het een doorwrocht artikel. Goed dat je aandacht besteedt aan ‘overexcitabilities’, ik herken daar veel van.

    Groetjes,

    Henny

  4. laura tietjens zegt:

    Poeh dat is een heel verhaal, daar heb je op zitten zweten zeker!

    Grappig zoals ik mezelf er in herken, al is het een theoretische verhandeling. Bijna zo van: sjonge, heb ik nog wel iets origineels, of staat alles hier al?

    Anyway. Een dingetje dat me opviel: De noodzaak onderscheidingsvermogen te ontwikkelen tussen fantasie en werkelijkheid. Die is tricky.

    M.i. is deze kwestie niet zwart wit, en al helemaal niet in de zin van: werkelijkheid is waar en fantasie is niet waar. Volgens mij zitten er grijstonen tussen, en kan het kort door de bocht worden samengevat met: ‘dat waarin men gelooft is waar.’ Waarheid is subjectief, volgens mij.

    ‘When perception expands, nothing is real or unreal. There is just perception.’ anon.

    Wat wel belangrijk is , is om te leren wennen aan het feit dat anderen een andere waarheid hebben dan ik, en dat er een ‘meest algemeen aanvaarde’ manier van kijken is.

    Wat ik mijn hoogsensitieve zoon wel vertel is: Op deze planeet gelden meestal deze en deze regels, met deze gevolgen voor jou als je zus of zo kiest.

    Wat me nog het meest interesseert: Wat fascineert jou aan dit onderwerp? Of misschien lees ik dit wel op de rest van je blog..
    groet, Laura

    • thuisschool zegt:

      Bedankt voor je reactie.
      Waarom het me fascineert? dat kan je inderdaad op de rest van mijn blog lezen, maar in het kort komt het neer op twee hoogbegaafde kinderen…
      Veel fantasie is goed, maar zoveel fantasie dat je overweldigd wordt door de fantasie en dat die je steeds meer meesleept, daar kunnen kinderen met een overprikkelde fantasie echt last van hebben. Dan kunnen dingen heel eng worden of ze gaan heel ver van de wereld van de mensen om zich heen weg.
      Groet, Josh

  5. scrapness zegt:

    Beste Josh,
    heb met veel interesse jouw artikel gelezen… we hebben zelf een HB kindje, waarmee de schoolloopbaan momenteel niet over rozen gaat – ik zou heel graag eens met je willen mailen over een paar dingen…kan dit?
    Vanessa

Geef een reactie

