wat doen jullie nou de hele dag?

Dat is een vraag die we vaak krijgen. Vandaag heb ik daar een mooi voorbeeld van (we doen dit dus niet elke dag hoor!).

Vanochtend aan het ontbijt was Alma al moe van alle plannen die ze in haar hoofd had, voordat ze ook maar iets gedaan had. Ze wilde zusenmezo, of toch ook ditenmedat. Daar heeft ze soms erg last van. Ik kan dan harde keuzes maken, of haar laten rondtollen in eindeloze keuzetwijfel, maar vandaag namen we een papiertje erbij en schreven alles op.

Dat gaf dit lijstje:

  • breien aan het tasje dat bij de pantoffeltjes gaat passen (iets dat ik moet doen, want dan is het snel af en kan ze het gebruiken)
  • lezen (verplichte kost van mij, vanwege haar dyslexie moet ze elke dag 15 minuten lezen, dat geeft genoeg progressie dat we het allebei zien)
  • Engels (ze mag kiezen tussen RosettaStone, Global English Kids en Raz kids, elke dag een half uur)
  • bewegen
  • drogist
  • schilderen
  • mama knuffelen
  • papa knuffelen
  • omelet eten
  • niksen met mama
  • t.v. kijken met mama
  • overdag in het bad
  • schaakhuiswerk
  • voorgelezen worden
  • verzinspel spelen
  • potje pesten
  • gemberkoekjes bakken

Behalve de drogist (uitgesteld tot morgen, want dan is het ook markt en kunnen we kippennekjes voor de dieren kopen) en schaakhuiswerk (uitgesteld tot morgen of misschien komt dat opeens vanavond nog) hebben we alles gedaan. Wow!

Ik had gepland om bewegen en de drogist met elkaar te combineren, maar gelukkig dacht mijn lief er op tijd aan dat ik ook nog naar de accountant moest. Dus is hij tussen buien door met haar gaan wandelen in het Macrobiusbos. Daar waren massa’s bosanemoontjes, maar het uiltje zat alweer niet in zijn boom, zou er wat met hem zijn?
Het schilderen heeft naar eigen keuze plaatsgevonden op de computer, met het programma TuxPaint.
Mama en papa knuffelen, jawel in ruime mate!
Omelet eten is gelukt bij de lunch, zelfs met uitgebakken spek erdoor, vonden mama en papa ook lekker.
Voorgelezen worden: drie hoofdstukken uit Minoes (van Annie M.G. Schmidt), daarna verzinspel over de hoofstukken en nog heel veel meer gespeeld. Ik kon ondertussen breien en moest alleen opletten en af en toe een rol op me nemen, de tekst werd me van te voren wel ingefluisterd. Het eindigde dat we een compleet katten asiel hadden met we 6 moederpoezen, met elk 6 kleintjes en daar moest goed voor gezorgd worden.
Zelf lezen: ze leest op het ogenblik Vos en Haas, van Sylvia Vanden Heede, en ze leest nu ook de moeilijke hoofdstukken!! Dit kon ik vorige keer nog niet hè, mam?
Engels, vandaag gekozen voor Global English Kids.
Niksen met mama, jawel hoor, een beetje aantutten met de kat op de bank samen met mij. Een beetje kriebelen, en elkaar geheimpjes vertellen.
TV kijken: dvd over de steentijd van SchoolTV. Erg indrukwekkend, een aanrader, bij onze bieb verkrijgbaar. Alleen was ze ook verdrietig op het einde, want het jongetje, wiens verhaal verbeeld wordt, sterft op het eind. Wisten we al wel dat dat zou gebeuren, want de foto van het skelet in het opgegraven graf was van het begin af getoond. Ik kon ondertussen verder aan het tasje, dat is nu bijna klaar, alleen het hengsel moet nog afgehaakt worden…
Overdag in het bad, een uur aangtut met zelf samengesteld badschuim. Broodnodige tijd voor contemplatie…
Potje pesten: wel vijf en ik heb eindelijk weer eens vaker gewonnen dan Alma, meestal komt zij als winnaar uit de bus. En de kaarten vliegen niet meer door de kamer als ik win, een echte overwinning!
Gemberkoekjes bakken: een verzoeknummer van papa. Jawel, ze zijn heerlijk geworden, en er zijn ook koekjes zonder gember gebakken, want dat wij dat lekker vinden die gember, we lijken wel gek!

Kortom, een drukke dag, met veel fijne dingen. Nu gaan we pizza bakken, de broodbakmachine is klaar met kneden. Pizza met salami, mozarella, gegrilde courgette en ui.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, buiten, engels, geschiedenis, koken, lezen, veelgestelde vragen. Bookmark de permalink .

3 reacties op wat doen jullie nou de hele dag?

  1. Véronique zegt:

    wow! wat een dag! klinkt heel leuk, vooral dat ‘niksen met mama op de bank’, en je hebt helemaal gelijk, ‘niksen’ moet op het lijstje! dit gaat mijn hele leven veranderen, echt waar.

    • thuisschool zegt:

      ’t is een belangrijk onderdeel van elke dag bij ons. zonder niksen geen fijne dag gehad. door niksen ontstaat ruimte voor iets. het heeft wel tot m’n 40e geduurd voordat ik dat doorhad, helaas…

  2. Véronique zegt:

    dan ga ik mijzelf niet op de kop slaan dat ik het pas gisteren, op mijn 34ste heb ontdekt. vanochtend hebben we al ‘geniksed’ en mijn dag kan niet meer stuk. met dank voor de wijsheid en inspiratie.

Geef een reactie

