land in zicht

In de thuisschool gebruiken we ook soms een methode, een officieel lespakket, dat ook op school gebruikt wordt.
Met ‘land in zicht’, een methode voor aardrijkskunde, hebben we vaak plezier. We werken in de versie voor groep vier. We hebben het gehad over stad versus dorp, over de weg vinden, over werken in de supermarkt of als boer of bakker en wat voor beroepen er allemaal zijn.

land-in-zicht

land-in-zicht2

Er is een handleiding, met bij elke les een verhaal (altijd goed!) en uitleg over wat de bedoeling is. (Regelmatig vraag ik me af of methodemakers denken dat juffen en meesters achterlijk zijn, de hoeveelheid overbodige uitleg is verbazingwekkend!)

Er is een lesboek, met plaatjes die bij het verhaal horen en foto’s die laten zien hoe de dingen in andere werelddelen gaan.

En er is een boek om zelfstandig in te werken, voor Alma. In dat boek kan ik de vorderingen en problemen met lezen goed zien. Was het zelf lezen van de vragen eerst nog te moeilijk, nu lukt het meestal prima. Alleen losse woorden, daar kan ze echt niets mee. Zodra een woord als ‘benzinepomp’ in een zin staat, in een context, kan ze het lezen, maar los lukt niet. Alle aanknopingspunten zijn dan weg.
Schrijven is wel een probleem, als ze de vragen mondeling kan beantwoorden, is er geen vuiltje aan de lucht, maar zelf schrijven… Het schrijven op zich is niet het ergste, maar ze wil geen fouten maken. Vaak schrijf ik en vertelt zij. Of zij schrijft en ik spel. En soms voelt ze zich heel dapper en schrijft ze zelf.

We zoeken heel vaak filmpjes op Teleblik bij de onderwerpen en wat is er veel te zien! Vandaag hebben we filmpjes over graan, brood, bakkers en dergelijke gezien. Met natuurlijk ook het verhaal van het kleine rode kippetje…

9025837549

Dat verhaal kennen we uit ons hoofd, en vooral de versie van Max Velthuijs is onze favoriet.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in aardrijkskunde, boeken, lezen, schrijven. Bookmark de permalink .

8 reacties op land in zicht

  1. Miriam zegt:

    Josh,

    ik was van plan pas met groep 5 met ‘Land in zicht’ te beginnen, aangezien ik het idee had dat de informatie in het boek voor groep 4 niet echt veel was. Maar nu lees ik bij jou dat jullie met veel plezier de materialen voor groep 4 gebruiken. Heb ik het verkeerd ingeschat? Staat er naar jouw mening veel in dat je niet uit het dagelijks leven oppikt?

    groetjes,
    Miriam

    • thuisschool zegt:

      Het is een beetje dubbel Miriam, enerzijds pik je inderdaad veel dingen op in het dagelijks leven, maar anderzijds is het ook leuk om daar soms zo bewust bij stil te staan. En voor Alma is het wel goed om de enorme hoeveelheid dingen die ze oppikt in het gewone leven zo bewust te moeten verwerken. Ze weet alle dingen wel, maar ze benoemen en verwoorden (en opschrijven) is een andere vaardigheid.

  2. Miriam zegt:

    Aha. Het is dus ook een beetje afhankelijk van het kind zelf. Oke, dan noteer ik het in mijn spreadsheet en bekijk ik het tzt nog eens 🙂

    Dank je.

    Miriam

    • thuisschool zegt:

      Als je wilt kan je het lesboek en de handleiding van ons overnemen, scheelt weer….

  3. Esther zegt:

    Fijn dat de aanschaf goed bevalt Josh! We doen ons best groep 5 voor september uit te hebben maar ik geef geen garanties 😉

    • thuisschool zegt:

      Doe vooral rustig aan Esther, we hoeven niet duimen te draaien tot jij klaar bent gelukkig! Hoe zijn jouw ervaringen met het groep 5 materiaal?

    • Esther zegt:

      Het eerste hoofdstuk is een aardige cultuurschok vgl. met de eenvoud van groep 4, hier had ze toch wel even moeite om abstracte begrippen als ‘europa’ en ‘provincie’ te verwerken, maar ze was ook nog net geen 6. M.b.v. die houten puzzels van de kruidvat en een boekje van Evan Moore is het overigens wel gelukt. Misschien ben ik er ook wel te diep op ingegaan en had ik alleen de ‘methodiek’ moeten uitleggen wat eigenlijk het onderwerlp van het hoofdstuk is.
      De andere thema’s zijn gelukkig wat ‘concreter’: wereldgodsdiensten, de beroepen sectoren, landschappen,vervoer.
      Ze kijkt wel echt naar groep 6 uit, wil graag over Nederland leren. Nu we net onze paspoorten hebben laten verlengen voelt ze wel dat ze ‘Nederlander’ is.
      Ik vind groep 5 ook fijn om mee te werken maar is wel heel anders van karakter dan groep 4, ik heb hier ook meer ‘aanvullend’ materiaal moeten aanschaffen om het verwerkt te krijgen maar daardoor hebben we hier ook het gevoel dat we iets geleerd hebben: we hebben een inspanning moeten leveren.
      Als je groep 5 1x week 1u zou doen ben je 3/4 schooljaar kwijt (groep 4 is een half schooljaar).

  4. Miriam zegt:

    Hoi Josh,

    lief aanbod! Wil ik even over nadenken. Mijn dochter gaat komend schooljaar pas naar groep 3, dus het is wat vroeg om al materiaal voor groep 4 aan te schaffen. Aan de andere kant…een goede deal, is een goede deal 🙂 kan ik mooi de derde in het rijtje worden. Ik laat het je weten.

    groetjes,
    Miriam

Geef een reactie

