onderweg

Terwijl we op de fiets zaten, op de grote brug over de Maas, vertelde Alma me dat ze heel lang had nagedacht over de vraag waarom het water niet uit de oceanen naar beneden viel aan de onderkant van de aarde. En dat ze nu het antwoord had en of ik dat wou weten.

Ik wist niet dat deze vraag in haar hoofd rondging en was zeer benieuwd naar het antwoord.

Allereerst, mama, weten we niet wat de onderkant van de aarde is, in het helal heb je geen onder en boven, dus weet het water ook niet wanneer het onder is. En verder komt het door de zwaartekracht, die is als een grote vuist vanuit het binnenste van de aarde en die houdt alles vast. Ook het water uit de oceanen. Maar ik heb nog een vraag, wil je die weten?

Natuurlijk. Het duizelde me al een beetje, ik moet ondertussen ook op het verkeer letten, maar zulke vragen zijn goud waard, dus ik zeg geen nee.

Weet je, mama, alles op de hele wereld bestaat uit materie, en er is zwaartekracht die die materie bij elkaar houdt, maar hoe doet hij dat?

Oei, dat is een goede en moeilijke vraag. Ik heb gezegd dat ik het niet zeker weet, dat er wel dingen zijn waarvan ik denk dat ze ermee te maken hebben. Één ding is dat de kern van de aarde uit zware metalen bestaat en dat die zo zwaar zijn dat ze alles aantrekken. En verder dat het te maken heeft met de atomen, de deeltjes waaruit alles is opgebouwd, omdat die positief en negatief geladen kunnen zijn en graag in evenwicht zijn. Verder heb ik haar naar papa verwezen …

We zijn nu maar het boek Jacht naar de waarheid van Eirik Newt aan het lezen samen. Een mooi boek dat vertelt over de zoektocht naar het willen weten hoe de dingen in elkaar zitten. Waarbij nieuwsgierigheid als leidraad gekozen is. Eeen fascinerende zoektocht naar de geschiedenis van de wetenschap.

Jacht naar de waarheid

Alleen werkt het niet goed als boek voor het slapen gaan, Alma wordt er helemaal wakker van, nieuwsgierigheid is ook één van haar drijfveren. Het volgende hoofdstuk gaat over atomen en we kunnen bijna niet wachten.
Alles bestaat uit water (mama, nu weet ik eindelijk dat ik op aarde hoor, de aarde en ik bestaan allebei voor 75% uit water) en alles bestaat uit getallen (hoe weten die bloemblaadjes dat ze in de getallenreeks van Fibonacci passen) hebben we al gehad.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, boeken, geschiedenis, natuur. Bookmark de permalink .

7 reacties op onderweg

  1. Klijnsma zegt:

    Goh, dat breekt toch je hart als je kind zegt: ‘Mama, nu weet ik eindelijk dat ik op aarde hoor, de aarde en ik bestaan allebei voor 75% uit water.
    Weet ik bij de volgende wat ik moet antwoorden op de vraag: waarom leef ik eigenlijk. Een vraag die Owen me meermaals stelde.

    Ils

    • thuisschool zegt:

      Alma heeft heel lang het idee gehad dat ze een buitenaards wezen is, sinds ze niet meer naar school gaat is dat wel veel minder geworden… Wij zijn thuis allemaal wel anders, net als jullie aardwezentjes toch?

  2. A zegt:

    🙂 Dit boek komt hier ook regelmatig mee uit de bibliotheek… vooral voor Sofie, maar ikzelf lees er ook wel eens graag een stukje in. Kennen jullie nog meer gelijkaardige boeken? Want wij zijn altijd zoekende naar meer… -Anja-

  3. A zegt:

    Telduivel ligt hier ook en de bijhorende cd-rom halen we soms uit de bieb 🙂 dan eerst een hoofdstuk opnieuw lezen en de dag erna het bijhorende hoofdstuk van de cd-rom…

    • thuisschool zegt:

      Hé, CD-rom?? Die ken ik niet, ga eens kijken of wij die ook in de bieb hebben…

  4. Anneke zegt:

    He Josh,

    eindelijk dan tijd voor het lezen van je blog! Mooi hoe Alma dat bedacht heeft!

    liefs,
    Anneke

Geef een reactie

