nieuwe boeken

Vandaag zijn we begonnen in de nieuwe boeken uit Singapore. Altijd leuk en spannend om in een nieuw boek te mogen beginnen.

De nieuwe rekenboeken zijn dichter bedrukt, meer vragen per bladzijde, en het gaat zomaar tot 10.000! Het werkte lekker vond Alma. Ik vind het leuk om te zien dat ze steeds meer zelf wil doen, wil uitvinden.

Met de scienceboeken zijn we, op Alma’s verzoek, begonnen met het deel over sytemen. Ook dat is een stuk uitdagender dan we gewend waren, maar ook met veel meer hands-on opdrachten, die Alma heel leuk vindt! Vandaag was de opdracht om een niet-levend systeem in de kamer te bestuderen, te beschrijven, te bekijken welke delen het kon missen en toch nog te gebruiken was en hoe je delen zou kunnen vervangen. Alma had onze uitschuifbare logeer/televisie/hangbank uitgekozen, die ook nog een opslagruimte heeft voor extra dekens en kussens. Het was leuk om te doen.

Woensdag had Alma de eindtoets van de rekenboeken voor het tweede leerjaar gemaakt (die ik eerst de dag ervoor had vertaald!), anderhalf uur lang rekenen, zo veel mogelijk zelfstandig. Toen ze de zeven pagina’s rekenwerk zag, was haar eerste reactie: help! dit gaat nooit lukken. Maar eenmaal begonnen heeft ze maar een klein beetje hulp nodig gehad met lezen. Ik wilde heel graag eens zien waar ze toe in staat is in haar eentje. En hoe ze om zou gaan met zo’n toets gedoe.
Zolang ik maar in de kamer bleef (en me bezig hield met een haakwerkje, anders is het voor mij zo moeilijk om m’n mond te houden…) ging het heel goed. Ze wist dat ze me om hulp mocht vragen als ze de verhaaltjessommen niet gelezen kreeg en dat ze kladpapier mocht gebruiken.
Ze wilde heel graag weten, na elk gemaakt blaadje, wat ze goed of fout had gemaakt. Van fouten wordt ze nog héél boos, maar ze wordt er niet meer door verslagen. Ze checkt haar antwoorden wel erg langdurig, omdat ze geen fouten wil maken, maar was toch binnen de gestelde tijd klaar. En ze had daardoor maar drie fouten … (En één fout was het cijfer 813 in letters schrijven, dat was agthoondrddrtin geworden… dat ga ik haar niet aanrekenen, ik vond haar al zo dapper dat ze het wilde proberen!)

Als iemand de toets wil gebruiken voor eigen kinderen…laat maar horen naar welk e-mailadres ik het moet sturen. Ik heb alleen geen antwoordmodel, dat moet je zelf nog kunnen uitrekenen (sommen tot 1000).

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in rekenen, schrijven, science, thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

2 reacties op nieuwe boeken

  1. Klijnsma zegt:

    Kreeg toevallig deze week ook een pakketje uit Singapore toegestuurd. Met daarin de nieuwe rekenboeken en science. Toevallig…

Geef een reactie

