boos

Het is tijd voor vakantie.

Vanochtend bij het lezen was ik het allemaal opeens zo zat, het hele gedoe van dat lezen, dat ik boos werd en tegen Alma schreeuwde. “Lees nu eindelijk eens gewoon alle woorden en verzin niet wat er niet staat.”

De tranen spoten eruit bij Alma en ik had zo’n spijt. Soms vind ik het zo moeilijk om de hink-stap-sprong van haar lezen te volgen en eeuwige moed en geduld te bewaren als ze weer eens alle lidwoorden of voorzetsels overslaat en elke zin een brei wordt.

We hebben het weer goed gemaakt, met heel veel knuffels en wederzijdse spijtbetuigingen. We hebben nog eens gekeken naar de enorme vooruitgang van dit jaar, welke boeken ze allemaal al heeft gelezen. We zijn aan het einde van het jaar, hebben we aan elkaar uitgelegd, tijd voor vakantie.

En ik heb bij de kinderboekenwinkel vanmiddag twee voorleesboeken gekocht, die ze al heel lang graag wilde hebben: deel 2 en 3 van ‘Het kleine huis’ van Laura Ingalls Wilder. We zijn er vanavond na het eten in begonnen en oh, wat zijn ze mooi en spannend.

Meestal vind ik het heerlijk dat Alma thuis is, dat ik haar zelf mag begeleiden, dat we het zo goed hebben. Maar soms is het zwaar om altijd zoveel verantwoordelijkheid te hebben, naast het werken, naast de grote zoon die ook aandacht nodig heeft, naast de pijn in mijn gewrichten, naast alle andere dingen in het leven die tijd en energie kosten. Morgen is het zaterdag …

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, dyslexie, lezen, thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

4 reacties op boos

  1. Heel herkenbaar, hoor! Er zijn genoeg dagen waarop ik denk: ‘En nú bel ik de school op de hoek!’ Maar ja, dat doe ik dan uiteindelijk maar weer niet, omdat het alternatief ook niet zaligmakend is. Ook niet voor mijn gemoedsrust, waar ik dan zo’n ontzettende behoefte aan heb.

    Wat een goeie goedmaker, die boeken. Kleine Huisboeken zijn hier ook nog steeds grote favorieten (alleen: wat is die móeder van Laura en Mary soms onaardig!).

    En trouwens, De Haan werkt hier ook het beste. Áls je eenmaal doorhebt hoe het werkt (meneer De Haag is geen organisatorisch wonder, heb ik het idee), werkt het ook echt.

    Het klinkt een piepsje of jullie samen een beetje vakantie kunnen gebruiken. Niet persé weg, maar vooral veel cakejes bakken, voorlezen, picknicken en films kijken.

    • thuisschool zegt:

      Oh wat fijn dat je dat schrijft. En ja, we gaan alast voorvakantie vieren, met veel naar buiten en lekkker pruttelen.

  2. Klijnsma zegt:

    Ik lees het nu pas. Zat zelf ook even in een dipje. Maar dan door aanhoudend zieke kinders.
    Misschien vinden jullie het fijn een nachtje te komen logeren – volgende week. Het wordt heerlijk strandweer. Dan kan mam lekker uitwaaien en Alma heerlijk hollen met Mare en co.
    Gewoon doen hoor!

  3. mirjamkoopmans zegt:

    Ja, herkenbaar, in sommige periodes!
    Dikke knuffel voor als het weer zover is! ((((()))))

    Ennem, tot maandag :oD

Geef een reactie

