school

Vandaag hebben we onze eerste “echte” schooldag weer gehad.

Gewoon, met rekenen (aftrekken tot 10000), met schrijven (overschrijven, oei, dat is weer wennen), met een stukje luisteren en daar vragen over beantwoorden (vond ze heel leuk) en een samenvatting maken (die werd langer dan het stukje dat ik had voorgelezen, want ze geniet van vertellen en dicteren), met twee verhalen voorlezen uit ‘Het grote boek van Kuik en Vark’ (een heerlijk boek, met veel humor en ze leest het behoorlijk vlot), met het boek Sunset of the Sabertooth voorlezen (door mij, we gaan ons de komende tijd met de prehistorie bezighouden, misschien wel een krant of een webpage maken), met nog meer voorlezen (door mij) uit het boek De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane waar zelfs grote broer een tijdje naar meeluisterde. Met een toverbrouwsel van fijngehakte kastanjes, bloemen en bladeren maken voor een jarig jachtluipaard en zijn verjaardagfeestje vieren, met boodschappen doen en pannenkoeken bakken, met springen op de trampoline en met een aantal onvermijdelijke potjes pesten.

Toen ik haar net naar bed bracht vertelden we elkaar dat het een heerlijke dag was, en dat was het ook.

En toen las ik het verhaal bij thuisonderwijzer M. en ik was zo blij dat Alma nu niet op school zit, want zij ervoer school inderdaad als gevangenis. In haar eigen woorden: “Op school voelde ik me als een kip in een legbatterij.” En thuis gelukkig niet.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

