Narnia

Lang leve de lange autoritten naar thuisonderwijsuitjes, de autoritten waarbij Alma en ik samen in de auto zitten, met Alma in haar stoel naast me. Want dan kan ik niet voorlezen en daardoor heeft Alma eindelijk de vreugde van de kronieken van Narnia ontdekt.

Het grote boek, met alle boeken in één bundel, lag al lang op haar te wachten (grote broer heeft er namelijk ook heel erg van genoten…). Maar vorig jaar vond ze het eerste verhaal nog te eng. En het is te dik om mee te zeulen in de trein, dus het boek stond een beetje vergeten in de kast. Toen we vorige week naar de Hidrodoe gingen, moest ik me te goed op het autorijden concentreren om een spelletje te doen en alle andere luisterboeken en Sesamstraat CD’s kende ze al, dus durfde ze er toch opeens aan te beginnen (met de belofte dat we na een kwartier zouden stoppen als ze zichzelf er nog te klein voor vond). En het was een direkte hit.

Sindsdien wordt er afwisselend voorgelezen, en naar luisterboeken geluisterd. We zijn nadat we het boek ‘Het betoverde land achter de kleerkast’ uit hadden naar de bieb gegaan om de film te halen, die er tot haar grote verontwaardiging niet was. Gelukkig bood internet hulp en hebben we de film nu twee keer gezien. Nu zijn we bezig met ‘Prins Caspian’ en het is weer helemaal mooi.

Het zijn boeken die helemaal aansluiten bij Alma’s animistische wereldbeeld, haar verlangen naar natuurbeleving en rechtvaardigheid. De kinderen, in de kronieken van Narnia, zijn op zoek naar het ware, het goede en het schone van de wereld en ondertussen hebben ze ook gewoon plezier. Bovendien heb ik er ook veel plezier in om met Alma een eigen all-time favorite te kunnen delen. In de film (goed gecast!) en in de boeken identificeert ze zich helemaal met Lucy en verzucht ze regelmatig, vooral als Lucy op een leeuw (Aslan) of een paard zit, “ik wou dat ik dat was”, maar kan ze gelukkig ook gewoon meegenieten.

LucyMrTumnus_410

Morgen gaan we weer op reis en we verheugen ons alweer op de tijd in de auto, met een luisterboek over Narnia …

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, voorlezen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Narnia

  1. Mirjam zegt:

    Zo hebben wij dat ook gedaan met Narnia. Deels voorgelezen, deels luisterboek. En de films (verschillende versies) hebben ze hier ook veel gedraaid!

    • thuisschool zegt:

      Ik ben alleen heel streng, eerst het boek en dan pas de film… Voor de verbeeldingskracht werkt dat het best vind ik en bovendien een goede test voor de rijpheid voor het verhaal, als ze het boek aan kunnen dan kunnen ze eventueel ook de film aan.

Geef een reactie

