alweer Narnia

Met veel autorijden en heel stevig doorlezen heb ik vanochtend om acht uur de laatste woorden van ‘Prins Caspian’ voorgelezen. Vervolgens kreeg ik een stralende glimlach van Alma en het verzoek of we met boterhammen op de bank voor de TV de film kunnen gaan kijken. Ai, een moeilijk moment voor mama, want er was nog geen ‘schoolwerkje’ uit haar handen gekomen deze week (vanwege de heerlijke logeerpartij bij de prinsessen in het kasteel van het klasje). Maar niets is zo heerlijk als de onmiddelijke bevrediging van een behoefte.

We gingen de film kijken, in badjas, met een stapel boterhammen en de gordijnen nog dicht.

En wat viel ‘ie tegen! Zo jammer, alles was enger en naarder en dommer dan in het boek. Elk moreel dilemma dat een plek krijgt in het boek wordt op een verdraaide of onduidelijke manier weergegeven in de film. Bah! Terwijl ik het boek aan het voorlezen was, wetende dat de film op ons wachtte, had ik me verheugd op de mooie filmbeelden die erbij zouden kunnen. Het verhaal heeft al genoeg spanning en avontuur en heeft helemaal niet iets meer of iets anders nodig. Waarom moet alles zo eendimensionaal gemaakt worden?

Alma vond hem wel OK, maar herkende weinig van het verhaal. Ze had vooral meer scènes met Aslan gewild. Ze keek er niet naar met de overgave die ik bij de eerste film zag (gelukkig maar, want daar vond ik de film ook niet echt geschikt voor).

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, voorlezen. Bookmark de permalink .

Een reactie op alweer Narnia

  1. Mirjam zegt:

    Ja, irritant is dat, als de film (wat meestal sowieso wel het geval is) zo heel veel slechter is dan het boek 😦

Geef een reactie

