schrijven

Alma leert opnieuw schrijven.

Ze kan prima schrijven, keurig aan elkaar, met letters geleerd door de methode “Schrift”. Maar ze kan niet lezen wat ze zelf schrijft, altans heel moeilijk. Zo moeilijk dat schrijven echt iets is dat als verlammend vervelend wordt ervaren omdat ze nooit weet of ze het goed heeft geschreven. Na veel lezen en praten met deskundigen heb ik geleerd dat dit verschijnsel bij de dyslexie hoort.

Nu leert ze, sinds twee dagen, met blokletters schrijven, door de methode “Schrijven leer je zo”. Ik had me helemaal voorbereid op tegenzin en tegenwerking, maar niets daarvan. Ze roetst door de letters heen, ze vindt het het leukste werkje van allemaal en verheugt zich op het moment dat ze alle letters kent. Ze heeft zelfs helemaal vrijwillig een bread-and-butter letter naar de prinsessen van het klasje gestuurd, om te bedanken voor het logeren (eerst mij gedicteerd, ik het in mijn mooiste blokletters opgeschreven, zij het weer overgeschreven). En leest vervolgens het briefje aan mij voor. We staan versteld.

letterkaart

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in dyslexie, schrijven. Bookmark de permalink .

5 reacties op schrijven

  1. mirjamkoopmans zegt:

    Goed zeg, dat het zo gaat!
    Heel toevallig 😉 heb ik ook dat proefpakket besteld en binnengekregen deze week. Zit een beetje te dubben hoe ik het ga ‘aanpakken’. Of dat ik het nog even loslaat….

    • thuisschool zegt:

      Wij kunnen het alleen maar aanraden, vanochtend is er weer zeer tevreden geschreven … Zie ik aan jouw themaschriften dat jij ook nog de “schrijver” bent van jullie?

  2. mirjamkoopmans zegt:

    O ja, Adam schrijft op dit moment 1 woord per dag :). En een hele bladzijde zou echt alle lol weghalen….

  3. Naomi zegt:

    Hallo,
    wat een leuke website zeg. Ik ben juist op zoek naar materiaal van de methode schrift. Weet jij hoe ik hieraan kom als particulier?
    Mvg Naomi

    • thuisschool zegt:

      We hebben ooit met een aantal thuisonderwijs een pakket besteld, en samen gedeeld.

Geef een reactie

