fantaseren

Vandaag eindigde onze rekenles met fantaseren:

PICT0052

We zijn begonnen met de staartdeling, eerst heel simpel, zodat ‘ie altijd uitkomt, en vervolgens wat moeilijker. Aan het einde van de les bleek dat Alma eigenlijk de sommen zo makkelijk vond dat ze niet begreep wat voor zin de staart van de staartdeling nu had. Dus maakten we een wat moeilijker som (zie rechtsboven): 7932 : 3. Daar kwam een lekkere staart aan te hangen en daar begreep ze het nut van. Maar … (een veel gebruikt woord bij Alma) ik had toch gezegd bij vermenigvuldigen dat je juist niet zo’n lange rij onder elkaar moest maken!! Daar had ze gelijk in en er kwam een volgend voorbeeld aan te pas: 2345 x 3456. We losten de vermenigvuldiging op en daarna begonnen we aan de lijst als je getal voor getal zou gaan vermenigvuldigen, en dat werd zo’n lijst dat ze na 5 getallen al zei dat ze het nu wel snapte.

Vervolgens zei ze, terwijl ze naar de uitkomst van de vermenigvuldiging keek: “stel je voor dat we zoveel geld hadden…, nee, twee keer zoveel, nee, drie keer zoveel, wat zouden we dan allemaal kopen?” En toen gingen we los:

  • een boerderij met
  • koeien
  • paarden
  • varkens
  • schapen
  • poezen
  • en knechten (zodat je naar de andere huizen kan)
  • een huis in Amsterdam
  • een huis aan zee
  • een nieuwe auto
  • een camper
  • lekker uit eten
  • 500 bruisballen
  • eigen computer
  • heel groot ijsje
  • heel veel ballonnen
  • op je eigen paard naar de supermarkt (en toen was er geen plek meer op het bord)
  • een open haard in elke kamer
  • op reis naar een tropisch eiland, zoals Nim
  • een eigen windmolen en zonnepanelen zodat we de natuur beschermen
  • een wereldreis op de paarden maken en elke nacht kamperen
  • genoeg geld geven aan dingen voor de natuur
  • en dan ben ik zo tevreden dat ik niets meer weet …

Wat is fantaseren soms toch heerlijk. Net alsof je even alle dingen hebt en je daarna heel tevreden kan zijn.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in experiment, rekenen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s