eclectisch

Vandaag had ik een lang interview met iemand van het Kohnstamm Instituut. Zij stelde me heel veel vragen over het waarom, het wat en het hoe van ons thuisonderwijs. Over welke knelpunten er zijn , over welke dingen ik mis, over wat anders kan. Ook vragen over welke vormen van toezicht ik zou willen en waarom. Een heel interessant gesprek met een belangstellend iemand. Er wordt ons iets gevraagd, dat is nieuw!!

(Een heel andere ervaring dan een telefoongesprek later, met een schooldirecteur. Ik wilde eens praten over een mogelijkheid tot flexischolen (part-time school), maar de beste man wilde slechts praten nadat ik een onderwijskundig rapport had laten opstellen (op eigen kosten natuurlijk) door een deskundige. Ik ben als moeder niet deskundig, nee, een overheidserkenddeskundige natuurlijk!! Oei, dat voelde heel anders…)

Vooral de vraag van de aardige interviewer “Hoe kunt u het onderwijs aan het kind het beste karakteriseren?” was heel interessant. Ik paste niet in het antwoordmodel, maar dat gaf niet. In elk antwoordmodel was de ontsnappingsclausule “anders, namelijk …”, erg prettig.

Ik kwam op eclectisch als antwoord. (ec·lec·tisch [eeklekties] bn, bw het beste uitkiezend)

En dat klopt ook. Ik gebruik van alles door elkaar, precies zoals het het beste uitkomt. Biologie voor spelling, aardrijkskunde voor lezen of rekenen, buitenlandse materialen of binnenlandse, ouderwetse of super nieuw, zoals het uitkomt, of het werkt en plezier oplevert is wat telt.

Ik heb natuurlijk even gegoogled op eclectisch, het blijkt een modewoord te zijn, zie hier. Wikipedia zegt er dit over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eclecticisme.

Wij voelen ons er prettig bij.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in thuisonderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

