luchtkastelen

Ik heb een boek dat al jaren, bijna 30 jaar, één van mijn lievelingsboeken is. Toen ik het boek leerde kennen ben ik bijna met de eigenaar ervan getrouwd omdat iemand die zo’n boek had wel de moeite waard zou zijn om mee te trouwen. Uiteindelijk toch niet, maar dat is een ander verhaal. Daarna heb ik lang gezocht naar het boek, maar iedereen die het had wilde er geen afstand van doen, dus hoogstens mocht ik het even lenen en me er helemaal in verliezen. Tot ergens in 2006, toen ontdekte ik dat er eindelijk een herdruk van was verschenen. En ze hadden gelijk het vervolg erop gemaakt. Ik heb het gelijk besteld en er weer van genoten. Ik heb daarna ook de man bij wie ik het boek had leren kennen via internet opgezocht, om hem alsnog te bedanken dat we het boek toen konden delen.

Het originele boek heet “Shelter” gemaakt door Lloyd Kahn en het vervolg heet “Home Work”- Handbuilt Shelter” en je kan ze bestellen bij Shelter publications (http://www.shelterpub.com/).

Eindeloos heb ik over de pagina’s gebogen gestudeerd op het huis dat ik zou gaan bouwen, in elk dagboek van de afgelopen 27 jaar staan wel gedetailleerde tekeningen van hoekverbindingen of balkenconstructies. Volgens S. heb ik een speciale Shelter glimlach als ik in het boek verdiept ben.

Het vervolg is ook prachtig, vol met huizen die gebouwd zijn doordat de bouwers het boek Shelter hadden gelezen en zich hadden laten inspireren:

En nu heb ik nog steeds geen huis gebouwd.

Toen ik heel erg ziek was heb ik mezelf beloofd dat als ik beter ben ik het eindelijk ga doen, een soort belofte om de kracht aan te boren om verder te gaan.

Gister had je me dan ook kunnen zien liggen in de luie stoel onder de cipres in de tuin met de boeken op schoot. De plaatjes opdrinken, me laven aan de gerealiseerde luchtkastelen. Alma begrijpt me helemaal, die wil ook al jaren boomhutten en andere bouwwerken. Ik heb ook een echte tipi voor haar gemaakt, voor haar vijfde verjaardag, we hebben afgelopen jaar in het huisje in het bos een primitieve ronde takkenhut gemaakt, waar ze in heeft leren koken op een houtskoolstelletje. Maar nu voor de echt.

Gister hebben we met Knex gebouwd. Een semi rond huis. Als ik het echt ga bouwen wordt het groot genoeg om zelfs S. mee te krijgen.

Het was heerlijk spelen.

Maar het huis dat ik ga bouwen, op het landje van onze lieve Tat wordt een klein huis. Komende zomer. Net groot genoeg als logeerkamer, of als Alma slaaphuis als het haar leuk lijkt. Het wordt simpel, want als het geen luchtkasteel blijft, is een klein huis iets waar ik al heel erg tevreden mee zal zijn.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, experiment, knutselen, natuur, spelen. Bookmark de permalink .

4 reacties op luchtkastelen

  1. Paula zegt:

    De boeken zijn ook op de Book Depository te koop, tjonge, wat een onderwerp en passie om je in te verliezen! Ik mag aannemen dat de shelters allemaal eko-groen zijn?
    Succes met je bouwproject!

    • thuisschool zegt:

      ja hoor, zo groen als maar kan! ook heerlijk hippie als het zo uitkomt.

  2. Paula zegt:

    Zeg, Josh, ik slaap hier niet meer van! Een eigen shelter of huis bouwen is wel een ultieme uitdrukking van hoe je in het leven staat. Ik kan me voorstellen dat je eerst een hoop gedachten moet structureren: stad of platteland, hoogbouw of diepbouw, eko-green-of zero energy, modern of klassiek, licht of geborgen…ga zo maar door. Wanneer je er aan begint…dan kun je haast niet meer terug! 🙂

    • thuisschool zegt:

      Ai Paula, ik wil niet jouw nachtrust bederven! Er is misschien een ding dat ik kan doen om je gerust te stellen, mijn peettante heeft een stuk bos van een aantal hectare waar ik een huisje kan bouwen. Een probeerhuisje, om te kijken of ik het echt leuk vind, waar ik mijn gekke huisjes fantasie op los kan laten. In het bos is een boel materiaal voorhanden om te gebruiken. En het kan altijd een speelhuis voor Alma zijn of als het goed werkt voor de echt, om in het bos te logeren.

Geef een reactie

