praten

Een paar dagen geleden las ik een stuk op de website van Sandra Dodd (http://sandradodd.com/truck) over praten met een hoop herkenbare dingen erin. Praten gaat soms beter als je elkaar niet in de ogen kijkt, of alleen maar af en toe.

Alma en ik hebben prima gesprekken in de auto, in bed (vooral ’s avonds laat is de filosofe in mijn dochter niet meer te stuiten maar dan ben ik soms al zo moe), als ze bij me op schoot zit met haar hoofd in mijn nek of terwijl we koken.Maar die dingen doen we niet de hele dag. Nou hoeven we ook niet de hele dag te praten, maar we zijn wel echte praattypes dus een tip voor nog meer gespreksmogelijkheden slaan we niet af.

Sandra Dodd had als tip praten tijdens het maken van een puzzle of het spelen met ‘pattern blocks’ (mozaiekblokjes heet dat in het Nederlands?). Nu hebben we die al een tijdje in huis liggen, geleend uit de waanzinnige voorraad spullen van mijn moeder (nog heen en weer mee naar Nieuw Guinea geweest en door alle kinderen gebruikt. In een archeologische zak voor tarwebolletjes van de Albert Heijn (ik schat zo jaren 70) en in een Black Magic chocolaatjesblik. Mijn ouders zijn hele erge eekhoorns, bij de laatste verhuizing in 2007, kwamen er nog dozen met archiefmateriaal uit Nieuw Guinea boven water die sinds 1962 niet open waren geweest. Er was een museum heel gelukkig mee.). Alma had ze tot nu toe stom gevonden omdat ik, heel stom schools natuurlijk, haar de mooie voorbeelden had laten zien (die zaten er uitgeknipt bij, op verweerd karton geplakt) om na te maken.

Nu stortte ik de zak en het blik uit op tafel, begon er zelf zo’n beetje mee te spelen en binnen 1 minuut had Alma het overgenomen en wist ze precies wat ze ging maken. Geen gesprek mogelijk, geen gezellig samenwerken in zicht, nee, een zeer gedecideerde dame was aan het werk. Wat ze maakte was dan wel weer mooi:

Overigens moet ik zeggen dat dit tot nu toe de eerste tip van Sandra Dodd is die niet werkte. Verder heeft haar Big Book of Unschooling mij veel duidelijkheid verschaft inclusief de Always Learning yahoo lijst. Het unschoolen bevalt Alma en mij erg goed, we hebben samen erg veel plezier en we leren er allebei erg veel van.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in knutselen, unschooling. Bookmark de permalink .

5 reacties op praten

  1. Mirjam zegt:

    Ja, heel fijn boek 🙂 😉
    En het blijft toch altijd toepassen op je eigen situatie 🙂

  2. chaja zegt:

    Bij mijn oma op het aanrecht zittend als zij de piepers kookte. Dat waren de echt goede gesprekken en die gingen echt o v e r a l over.

    Had laatst een “moeder-zoon” gesprek mbt zijn eerste vriendin. Hij was aan het stuur en ik zat als begeleider naast hem.
    Voordelen auto: je gesprekspartner kan niet om je heen.
    Nadelen: verrassingseffecten kunnen beter wachten tot een rood stoplicht (bleek uit de praktijk….)

    • thuisschool zegt:

      Ja, in de auto is het ook goed praten! Maar jouw oudste kan al rijden??? Mag dat eerder in Israël?? En hoe is ze?
      Jouw oma was echt super hè, ik heb daar in alle jaren alleen maar leuke dingen over gehoord.

  3. chaja zegt:

    Vanaf 17 jaar mag je in Israel rijden. Hij heeft onlangs zijn rijbewijs gehaald (in 1X!) en nu moet hij voorlopig begeleid rijden. Rijdt nog heel voorzichtig, gelukkig geen last van een teveel aan zelfvertrouwen.

    Dit was de andere oma, die al zestien jaar geleden is overleden. Maar ook met haar had ik een heel intieme band.

    • thuisschool zegt:

      wow, in 1 keer, in Jeruzalem??? zelfs ik vind dat een enge stad om te rijden.

Geef een reactie

