proces

Ik zit in een heel verwarrend en moeilijk proces. Na het ontstaan van de acute situatie vorige week ga ik van dokter naar dokter, in Maastricht en in Utrecht en weer terug. Ik heb nu meer dan 30 buisjes bloed afgestaan voor onderzoek, er is hersenvocht en oogbalvocht onttrokken, er is contrastvloeistof ingespoten en maandag krijg ik radioactieve vloeistof ingespoten. Ze weten niet wat ervoor zorgt dat de zenuw weer ontstoken is en wat nu ook het oog zelf heeft aangetast. Er zijn allerlei hypotheses, maar geen van allen zijn echt vrolijk.

Maandag zijn alle diagnostische tests klaar en dan ga ik, zonder te wachten op de uitslagen, alvast beginnen met een heel brede behandeling die alle hypotheses dekt. Dat kan niet langer wachten wil ik het zicht niet verliezen. Dus weer infusen in het ziekenhuis en hopelijk tussendoor thuis.

Ik voel me gemangeld, angstig en moe, maar minder paniekerig dan ik van mezelf ken. Ik probeer diep te blijven ademen (dat helpt ook echt bij nare onderzoeksmomenten, de meditatie uren werpen hun vruchten af) en denk vaak aan een aantal boeddhistische waarheden. Er is lijden en alles is vergankelijk. Het helpt om daaraan te denken. Ik hoef me niet af te vragen waarom dit mij nu overkomt, het is er gewoon en dat is waar ik mee om moet gaan. Het zal ook weer veranderen, het is niet statisch. Onderzoeken gaan voorbij, ik zal wennen aan de mogelijkheden die ontstaan. Het helpt om hieraan te denken als ik opzie tegen een lange sessie in de MRI tunnel.

Alma is weer thuis en dat is fijn, we hebben allebei last van de tropische temperaturen en kijken samen op bed veel films en drinken cola (dat werd me aangeraden om het hersenvocht weer aan te vullen tot vreugde van de kinderen, we hebben normaal geen cola in huis…).

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in Lyme, ziek. Bookmark de permalink .

2 reacties op proces

  1. Mirjam zegt:

    Hè bah Josh! Wat stom dat het nu nog niet klaar is :(.
    Fijn dat je relatief rustig kan blijven. Goed dat de meditatie helpt! Bidden (niet helemaal hetzelfde, maar toch….:D) helpt bij mij ook altijd.

    Sterkte hoor! En veel plezier met cola drinken! 😀

  2. Iris zegt:

    Jakkes Josh wat een ellende! Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd weer!!
    Waarom specifiek cola, weet je dat?

Geef een reactie

