vakantiedagen

In Maastricht is de officiële vakantie vorige week begonnen en als thuisonderwijzers hoef je niet veel waarde te hechten aan het officiële, maar het is toch een verandering in het dagelijkse ritme. De clubjes, zoals Kung Fu zijn gestopt, bij de ponyclub is de vakantie begonnen en was Alma zaterdag het enige kind dat kwam rijden, de kinderclub is naar een vakantierooster overgestapt.  En voor ons geldt nu dat elke dag dat ik niet naar het ziekenhuis hoef een vakantiedag is.

Vrijdag kwam Alma me vertellen dat ze zich helemaal suf verveelde. Ik kon het me voorstellen, ik was erg moe en lag in bed af en aan te slapen en naar mijn heerlijke voorleesboek te luisteren (Girl of the Limberlost, van Gene Stratton Porter een heerlijke draak uit 1909 over liefde en de natuur, van http://librivox.org/newcatalog/, dank je wel P.), S. was boodschappen aan en doen en verder algeheel bezig en grote broer lag nog te slapen na een gezellige nacht bij vrienden. Tot dan toe had Alma zich vermaakt met het ongelimiteerd tv kijken en computerspelletjes doen, maar dat had zijn glans verloren.

We kregen een goed gesprek over de last van een zieke mama, en dat iedereen op vakantie is, en dat al onze vakantieplannen nu in duigen lagen. Niet naar het huisje in het bos, niet naar het huis van vrienden in Bretagne, geen uitstapjes naar dierentuin, musea en gewoon het bos of het dagstrand met mij. Balen hoor! Begrip voor haar situatie hielp haar enorm, zodanig dat ze ook weer wil zeggen dat ze me toch ook de fijnste mama van de wereld vindt en dat ze een hekel aan mijn ziek zijn heeft en niet aan mij. En ik kan niet anders dan bewondering opbrengen voor een zo bedachtzaam lief kind.

Toen hebben we een lijstje bedacht met dingen die ik wel kan met haar. Heel veel horizontale dingen, zoals op de fatboy liggend samen puzzelen of spelletjes doen, korte stukjes voorlezen, samen film kijken, samen luisterboeken luisteren, dat ik kijk terwijl zij computerspelletjes doet zodat ik goed advies kan geven, samen super Mario op de Nintendo 64 doen van grote broer, terwijl ik op de bank lig, samen koken, zij doet het werk en ik lever de knowhow. En dat papa de actieve dingen met haar gaat proberen te doen, elke dag een poosje de hort op, zwembad enzo.

Die dag zijn we aan het eind door S. naar de bioscoop gereden en hebben we genoten van Cats and Dogs, met ijs en snoep en weer opgehaald door de lieve taxichauffeur (die echt niet van dat soort films houdt). In de bioscoop waren we bijna allen, maar hoe toevallig er was nog een kreupele mama met een meisje van negen en dat schiep een gezellige band. De meisjes konden kletsen hoe saai zieke mama’s zijn en lekker rondrennen en de mama’s konden kletsen over hoe heerlijk het was om er eens zomaar uit te zijn.

Sinds die dag geeft grote broer elke dag Nintendo-les aan zijn kleine zusje, net zo lang als ze allebei aankunnen zonder ruzie te krijgen. En nu verlies ik elke dag… Hij heeft ook beloofd elke keer op te passen als ik naar het ziekenhuis moet, en dan iets met haar te gaan doen, iets grote broersachtigs en opwindends.

En gisteren hadden we zowaar opeens een feestje in ons huis, toch nog voor S. met al zijn broers en zussen en wat neven in de tuin. Genoeg opwinding voor drie dagen, want die neven zijn allemaal al groot, en Alma heeft toch het idee dat ze ze een beetje in haar gareel moet houden.

En donderdag mag ze lekker in het bos bij Stijn en Broer gaan logeren.

Lijstjes maken en praten helpt tegen verdriet en verveling en zo komen we de vakantiedagen toch wel door.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

2 reacties op vakantiedagen

  1. Mirjam zegt:

    Wow, jullie doen het super goed!!

  2. chaja zegt:

    Nog wat ideeen (die jullie misschien zelf ook allang bedacht hebben):
    zwembad in de tuin (opblaasbaar of zo), bramenjam maken, schilderen, kleed knopen, schatzoekparcours uitzetten en met wat (buur)kinderen schatzoeken. “animatiefilm” maken (tekeningen maken met kleine veranderingen, bundelen en effect van beweging zien als je snel bladert), ’s avonds kampvuur maken en picknicken met gepofte aardappels, gespietste marshmellows, gitaarspelen leren van papa enz.
    Het leukst is met andere kinderen en bij andere kinderen spelen om de sleur te breken. Pyamafeestjes, samen naar het zwembad of bij iemand anders een film zien met een grote bak chips en de vermaledijde cola, dat werkt prima.

    Succes en veel mooie vacantiedagen toegewenst!

Geef een reactie

