dagelijks brood

dagelijks brood

Dit is wat we sinds een tijdje elke dag bakken, zelfgemaakt zuurdesem brood. We vinden het allemaal lekker en het is gezond. Niet zo duur als van onze favoriete bakker want daar betaal je het brood per gewicht en dan komt zo’n broodje toch al gauw op 4 euro uit… En wat ruikt het huis lekker als het aan het bakken is! Meestal zorgen we ervoor dat rond de lunch het verse brood klaar is en dan wil grote zoon ook wel mee komen doen (het is dan wel zijn ontbijt).

Als recept heb ik een mengeling van allerlei recepten, net zolang geprobeerd tot het werkte:

begonnen met een 5 minuten recept (artisan bread in 5 minutes):

6,5 koppen volkorenmeel
1,5 eetlepel zout
1,5 eetlepel gist
3 koppen warm water

gewoon mengen en vervolgens in een plastic zak 24 uur op het aanrecht laten staan. Je hebt dan een heel nat deeg.

Vervolgens haal je twee derde van het deeg eraf, dat kneed je zo’n beetje op een goed met meel bestrooid aanrecht met bemeelde handen en leg je in een mandje, waar je eerst bakpapier in hebt gelegd. Een paar uur laten rijzen, de oven op 235 graden verhitten met een römertopf of gietijzeren pan erin, als alles voorverwarmd is het deeg met het bakpapier in de hete vorm leggen (pas op je handen!) en 25 minuten met deksel en 15 minuten zonder deksel bakken. Je kan het deeg even insnijden voor het rustieke effect, maar dat doe ik meestal niet. Dit werkt zo’n beetje als het niet kneden brood (no knead bread).

Elke keer als ik er deeg uit haal doe ik er 500 gram meel, 1 theelepel zout en warm water bij. Gist deed ik in het begin een theelepel en vervolgens steeds minder en nu helemaal niks meer. Ik meng het dan door elkaar, laat het 5 uur op het aanrecht staan en doe het dan in de ijskast. Daar blijft het 2 weken goed (zegt internet, maar bij mij heeft het er nog nooit zolang ingestaan).

Ook te gebruiken voor pizzadeeg, basis van wat stevigere pannenkoeken en kleinere broodjes.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in koken. Bookmark de permalink .

5 reacties op dagelijks brood

  1. Klijnsma zegt:

    Wanneer doe je er 500 gram meel bij?
    Is dat met de overschot of…
    Ik begrijp het niet helemaal?!

    • thuisschool zegt:

      Ja, bij het overschot in de bak waarin ik het deeg bewaar doe ik weer nieuw meel en zout en water, zodat het weer kan gaan werken. Dat doe ik direct nadat ik het deeg voor het brood wat ik ga bakken klaar heb gemaakt. Is het zo duidelijker?

  2. sillie zegt:

    ik maak mijn zuurdesembroden gewoon helemaal zonder gist, maar deze ziet wel mooi uit en is vats ook verrukkelijk 🙂

  3. Klijnsma zegt:

    Wanneer kom je eens een bakdemonstratie geven?:)

  4. Iris zegt:

    ziet er prachtig uit! Ik wacht op geld voor een nieuwe oven en ga dan ook flink aan het bakken met zuurdesem.

Geef een reactie

