weer paardrijden

Vandaag ben ik weer samen met Alma gaan rijden op de Pietersberg. Het was een enorme ervaring. Gewoon om er te zijn, op die mooie plek:

Om Alma te zien, met haar lievelingen:

We hebben eerst wat grondwerk gedaan met Hrefna, naast het paard lopen, het paard laten stoppen, achteruit lopen, draaien, zorgen dat het paard op jou gefocust is. Allemaal met lichaamstaal en niet met de stem. Met Hrefna is dat makkelijk, die luistert zo goed.

Daarna zijn we gaan rijden, heel rustig aan, precies zoals het goed voelde voor mij. Alma zat op Maja, een wild en onrustig paard, waar ze haar handen aan vol had om die rustig aan te laten doen. Een hele goede concentratie oefening voor haar, zodra haar aandacht even verslapte wilde Maja er van door. Ik zat op mijn vertrouwde Per, die zo lief en braaf was dat het leek alsof hij voelde hoe kwetsbaar ik me voelde.

Alma en Fré liepen samen voor me uit, Per en ik liepen er rustig achteraan. Als we te langzaam gingen deden Alma en Maja wat oefeningen, zoals slalommen, of rondjes draaien.

Alma genoot in het bos en ik ook.

Maar ik heb ook een potje zitten janken daarboven op die paardenrug. Want wat ben ik nog slap en wat raakt alles me toch. Hoe kwetsbaar voelen alle mooie dingen in het leven. En ook ik wist niet zeker of ik dit nog kan. Gelukkig kan dat allemaal zo in het bos op een dinsdagochtend en Fré zorgde ervoor dat Alma haar aandacht ergens anders bij moest houden, namelijk bij haar paard.

Daarna nog even met het veulen in de wei ernaast geknuffeld en toen weer naar huis.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in buiten, dieren, natuur, paarden, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

2 reacties op weer paardrijden

  1. Chaja zegt:

    Je zult zien, het komt allemaal weer terug. Natuurlijk veel te langzaam, maar het komt. Je vindt jezelf weer terug en terugvinden wat je verloren dacht te hebben, is het grootste geluk.

    Liefs,
    Chaja

Geef een reactie

