kien

Sinds een paar weken is Alma’s lievelingswerkje rekenen uit de Kienmap. Elke dag wil ze samen met me rekenen, ook op zaterdag en zondag, ook als ik er even helemaal niet aan denk of zin in heb. Het is echt super materiaal voor haar, met allerlei denkwerk dat meestal ontbreekt in de gebruikelijke lesmethodes. Ik laat haar zoveel mogelijk op haar eigen manier rekenen, en op haar eigen manier tot een antwoord komen. Ze mag ook zelf uitkiezen met welk materiaal ze wil werken, hoe lang ze eraan werkt en dus ook wanneer ze weer ophoudt. Volgens mij zorgt dat er allemaal voor dat ze er elke dag ook weer zin in heeft. Soms vraagt ze om een tip maar meestal niet en ik zie hoe ze langzaam maar zeker vertrouwen krijgt in haar eigen oplossingsstrategieën.  Het werkt een beetje als lezen, als ze er maar een beeld bij heeft dan plukt ze ogenschijnlijk de oplossing zo uit de lucht, maar zonder beeld, dan is het hard werken en worstelen geblazen.

Ik heb wat voorbeelden ingescand voor de mensen die geïnteresseerd zijn, zodat je een beeld krijgt van wat er nu leuk aan is.

Bij deze puzzels kregen we ook een discussie of het nu makkelijker of moeilijker met betalen is om een kwartje te hebben bij je munten, en is het leuk om patronen te ontdekken.

Dit vond ze een van de leukste puzzels. Ze heeft vervolgens voor ons allemaal eigen plaatjespuzzels gemaakt die we dan moesten oplossen. Met de tong uit de mond, rode wangen werk!

Sinds dit werkblad kent ze de tafels (elk onderdeel bestaat uit 4 bladzijden, meestal doet ze twee of drie dagen over 1 onderdeel), nu ook door elkaar.

Dit waren nog eens puzzels. Maar met zo’n uitdaging laat ze zich niet kisten, net zolang doorwerken tot het uitkomt. Kom daar maar eens om met een gewoon rijtje sommen, dan droomt ze al snel weg.

Ik heb alleen het materiaal voor groep 5, als er meer mensen het leuk vinden kunnen we overwegen om gezamenlijk materiaal voor hogere groepen aan te schaffen.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in hoogbegaafd, rekenen, thuisonderwijs, unschooling. Bookmark de permalink .

2 reacties op kien

  1. Ciska zegt:

    Dat ziet er echt heel leuk materiaal uit! Uitdagende en nuttige (realistische) opdrachten. Dat wil ik onthouden voor wanneer ik zelf ook zou beginnen met huisonderwijs.
    Ciska

  2. sabrin zegt:

    het lijkt me heelleuk ik heb het al maar wis je dat dit allen voor kinderen is met cito score a
    anders mag het eigenlijk niiet maar een ding het is super makkelijk want ik heb heel veel extra werk omdat ik slim ben ik heb bijvoorbeeld denkwerk rekenmeesters kien zelfstandigkeuze werk en nog veel meer maar kien is toch het leukste

Geef een reactie

