werk en plezier

Gisteren zijn we begonnen met het boek Grammar Island van Michael Clay Thompson. Het is een onderdeel van de boeken serie die deze man heeft gemaakt over taal voor basisschoolleerlingen vanaf een jaar of 9. Ik had enthousiaste verhalen erover gelezen bij Paula, een mede thuisonderwijzer, en ik had me uitgebreid voor laten lichten op de site van de uitgever, waar je bladzijden kan inzien. Het leek me iets wat Alma zou aanspreken, en anders wel iets wat mij aanspreekt en wat ik kan verwerken in mijn verhalen over taal. Alma vond het super, ze genoot van de mooie plaatjes in het boek, van de grapjes die er over taal gemaakt worden en van iets leren over de structuur van taal. Alma is heel vaak de weg kwijt in taal en dat is ze niet zo gewend om de weg kwijt te zijn. Ze wil heel graag meer leren over taal, en dan niet een soort rijtjes werk, maar over de structuur en de zin van taal. Er zitten leuke oefeningen in, die je gewoon samen op de bank doet, waardoor er dingen helder worden.

In dit boek wordt bijvoorbeeld op een gegeven moment verteld dat er maar 8 soorten woorden zijn (nadat we eerst hebben geprobeerd hoeveel woorden je kan opnoemen in twee minuten, veel meer dan 8). Daar wordt ze dan zo opgewonden van dat ze gelijk naar Sytze’s werkkamer rent om aan hem te vragen of hij, die alles van taal weet, wel weet hoeveel soorten woorden er zijn. Hij weet het natuurlijk niet en dan komt ze weer huppelend terug om te vertellen aan mij dat ze nu meer weet dan Sytze. Ze had dit boek nooit zelf uitgekozen uit de bieb, maar vindt het wel leuk om er met mij uit te lezen en te werken. Geen uren achter elkaar, maar wel een half uur ofzo.

Vandaag wilde ze er graag weer een tijdje mee aan de slag en we hebben inmiddels veel geleerd over zelfstandige naamwoorden, voornaamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden. Het heeft haar ertoe aangezet een brief naar haar vriendinnetje te sturen die een eend als knuffel heeft, naar aanleiding van de oefening om 5 gekke bijvoeglijke naamwoorden te bedenken die een eend veranderen. Een roze eend, een geleerde eend, een duizelige eend, een woedende eend en een eigenwijze eend. Nu maar wachten wat die eend van Hilde ervan vindt….

Verder heeft ze een vrijeschool tafel teken oefening gedaan, ook al weer leren met plezier… Zie hier de tafels:

Hoe het werkt? Je begint bij de 0, want 0xiets=0 Dan volg je de lijn naar bijvoorbeeld 7 (1×7=7), vanuit de 7 gaat er een lijn naar 4 (2×7=14) enzovoort. De figuur kan je dan mooi inkleuren.

Voor wie wil, een blanco figuur, om uit te printen…

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, lezen, rekenen, tekenen, unschooling, voorlezen. Bookmark de permalink .

3 reacties op werk en plezier

  1. Chaja zegt:

    Leuk die tafels, ga ik eens bij Yamit proberen!

  2. Paula zegt:

    Wat leuk te lezen dat Grammar Island zo goed gaat. Dat is knap …om Engelse grammar te geven om het op Nederlandstalig en Engelstalig niveau te begrijpen. Petje af.

    • thuisschool zegt:

      ik ben het nu toch aan het vertalen, dat gaat denk ik makkelijker werken. Maar mooi is het zeker.

Geef een reactie

