pesten

Alma gaat naar de Na Schoolse Opvang, 4 dagen in de week, bij de Vrije School hier vlakbij. Het heeft een tijd goed gewerkt, voor ons allebei, zij had automatisch speeltijd met andere kinderen in een prettige groep, ik had tijd vrij om te werken. Maar sinds de vakantie loopt het nog niet echt lekker. Het is vaak een verstoring van wat ze aan het doen is, om te moeten stoppen en er heen te gaan. Ze vindt de meisjes kattig en onbetrouwbaar, maar soms ook erg fijn. Ze heeft er een vriendje, maar die is er maar af en toe. Haar favoriete juf is er steeds minder en een andere fijne juf is er niet meer. En deze week kwam ze thuis met een treurige snoet: ze was gepest door de grote jongens, en geslagen met drie tegen één, terwijl ze buiten waren en de juffie’s binnen.En het ergste was dat haar vriendje op een gegeven moment het stoerder vond om mee te doen met de grote jongens dan naast haar te gaan staan.

We hebben haar geknuffeld en getroost, Sytze is gaan praten met de juf en we weten het even niet zo goed meer. Alma denkt zelf dat ze gepest wordt, want het speelde al langer vertelde ze nu, omdat ze thuisonderwijs krijgt, ze daardoor zo anders is en de kinderen jaloers zijn. Ik zag het gistermiddag, toen ik haar bracht na het paardrijden, aan de kindergezichten toen we binnenkwamen. Wij waren lekker verwaaid en in onze paardrijkleren en zij hadden dat ook wel gewild, op zo’n mooie zonnige dag. Terwijl Alma zich verkleedde voelde ik ook de afkeuring van de juf, we doen het zo anders dan in andere gezinnen.

De juf reageerde op Sytze’s verhaal met allerlei standaard reacties: zij had het niet gezien, en het ligt ook aan Alma, die is bij jullie zo gewend om in het middelpunt van de belangstelling te staan en dat kan hier natuurlijk niet. Ik ben het er niet mee eens dat dat de oorzaak is. Bij de ponyclub is dit helemaal niet aan de orde, bij Kung Fu ook niet. Verder is het zo’n slechte gewoonte om in dit soort zaken de schuld bij het slachtoffer te leggen (had je maar niet zo’n kort rokje aan moeten hebben…).

Ik baal er heel erg van. Ze was zo lekker zelfverzekerd uit de dagen bij Pérola gekomen en het lijkt wel alsof dat door de pesters in de kiem gesmoord moet worden. Als dit niet heel snel verandert dan gaan we stoppen bij de NSO, maar dat is toch ook wel jammer, want het was een tijd erg fijn.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, spelen, vrienden. Bookmark de permalink .

11 reacties op pesten

  1. happylivingandlearning zegt:

    Lieve Josh en Alma (zo stom, altijd schrijf ik eerst lieve Josha haha, en dan moet ik die a weer weghalen hihi)

    Wat rot zeg…. Jammer is dat he, als er vanuit de leiding ook niet erkend wordt dat er gepest wordt. Daar ligt het helemaal namelijk, zij kunnen de kinderen begeleiden, maar als die wil er niet is, of de kennis….

    Dikke knuffel voor jullie!

    Liefs
    Ellen

    • thuisschool zegt:

      Kan me voorstellen, ik heb ook altijd even een hikje van herkenning van binnen als ik Josha’s naam zie.
      Gelukkig vertelde Alma me net tijdens het skaten (zij op de skates en ik op de fiets, een tocht van 8 kilometer gemaakt!) dat ze zo gelukkig is. En dat ze het toch wel wil blijven proberen op de NSO. Ze is blij dat we haar zo steunen en er zijn ook fijne kinderen.

  2. Miriam zegt:

    Hoi Josh,

    of een kind nu anders is of niet…dat heeft hier helemaal niets mee te maken, dat is domme excuses zoeken, afdekken van eigen onkunde (van de leiding dus). Pesten en slaan (jemig!) is sowieso *verkeerd*.

    Ik hoop dat jullie dit op kunnen lossen, zo jammer als Alma hierdoor de NSO verliest.

    Ik zit hier momenteel met iets vergelijkbaars. Een buurmeisje heeft het momenteel erg moeilijk, door andere omstandigheden, en reageert dat af op mijn dochter. Zucht. Ergens begrijpelijk, maar wel ook gewoon verkeerd, natuurlijk. Maar hoe op te lossen… Eerst maar eens met moeder praten.

    liefs,
    Miriam

    • thuisschool zegt:

      Hè, wat vervelend, dat kan jij er nu helemaal niet bij gebruiken.
      Kinderen reageren soms makkelijk hun gemoedstoestand op andere kinderen af en het is een puzzel hoe je dat kan oplossen.

  3. Paula zegt:

    Ik zou het toejuichen als we op de lijsten eens hier een discussie en ervaringsuitwisseling gaan doen. Ik hoor namelijk uit ZOVEEL richtingen dat kindergedrag zo verruwd is. Zijn de kinderen de verhuftering (tjee, als ik dit maar goed schrijf) van de samenleving in hun microkosmos aan het imiteren? Zien we het resultaat van de generatie 5 dagen/10 uren kinderdagverblijf nu in sociaal slecht gedrag? Op pesten moet absoluut straf staan, flinke straf: als je pest, moet je weg. Basta. Maar omdat iedereen zo slap is m.b.t. pesten wordt het algemeen en moeten jonge kinderen onnatuurlijk assertief of ‘normaal’ zijn (whatever that is). Dat is ongehoord en slecht voor kinderen. Josh, schouderklop en zie dit probleem niet als iets individueels. Ik denk dat er veel meer aan de hand is. Het is prima als kinderen onderling selectief zijn en vriendschappen uit proberen, maar pesten hoort daar NIET bij.

    • thuisschool zegt:

      Alma vroeg zich ook al af of kinderen niet leren van hun ouders dat pesten niet mag, dat dat niet fijn is voor de ander. En als je jaloers ben dan kan je er gewoon over praten… Leidsters zeggen wel dat pesten niet mag, maar zien toch niet dat vaak zeggen: ‘als je thuisonderwijs krijgt dan ben je dom, of dan leer je niets’ pesten is. En elke keer een som in Alma’s gezicht gooien ook niet leuk is (ook al kan ze de meeste echt wel oplossen).

  4. Chaja zegt:

    Pesten is van alle tijden, helaas. Kinderen hebben nog niet geleerd zich in een ander te verplaatsen, ze zijn zelf nog het middelpunt van de wereld. Vragen om begrip en opvoeding, zijn trage processen waar intussen het slachtoffer niet mee geholpen is, waarschijnlijk zelfs integendeel. Kinderen worden gepest als de pesters daar onsgestraft kans toe hebben. Een belangrijk aspect is (volgens mij) dan ook: hoe reageert het slachtoffer. Eerder dan de vraag of het slachtoffer pesten “uitlokt” (vaak is er zo’n breed scala van mogelijke “redenen” dat een kind gepest wordt, dat het niets meer duidelijk maakt) lijkt het me belangrijk dat het kind de macht heeft om het pesten te stoppen. Assertiviteit is mooi (maar niet zo eenvoudig), maar aggressiviteit zou ook best kunnen helpen. Maar dan wel aggressie uit macht en niet uit onmacht. Zei je niet dat Alma Kung Fu leert?

    • Miriam zegt:

      De reactie van degene die gepest wordt kan inderdaad veel uitmaken.

      Toch denk ik niet dat je de hele verantwoordelijkheid voor het stoppen van pesten bij een kind kunt leggen. De leiding van de NSO heeft de taak het een veilige plaats voor ieder kind te laten zijn. De enige goede reactie van de leiding zou dan ook geweest zijn: ‘we hebben het niet gezien, dat spijt ons verschrikkelijk, we zullen zorgen dat het niet meer gebeurd’. En dan er flink actief bovenop zitten. En inderdaad oog hebben voor het wat subtielere gepest.

  5. Lieve zegt:

    Ik zou, denk ik (want dit is ZO moeilijk!…), Alma vragen wat zij nu zelf verder wil: wil ze zelf doorgaan of ermee stoppen?… En dan kijken wat ze graag zou hebben dat jij zou doen… En dan samen kijken of dat lukt, dan wel niet… Zonder enige verwachting, zonder enig doel, gewoon kijken wat gebeurt, of het bevalt, er conclusies aan verbinden, en weer later evalueren of die standhouden… Nergens bang voor zijn, noch voor het verderzetten, noch voor het loslaten… Alma is zo’n prachtmeisje, hoe oppervlakkig en simpel is het oordeel van de kinderen en volwassenen van de NSO!… Kijk maar of je ze bereiken kunt. Als niet: er zijn nog zoveel andere en heerlijke(r) werelden!…

    • thuisschool zegt:

      Voorlopig wil Alma doorgaan, er zijn meer fijne dan nare dingen voor haar. Maar we blijven wel goed kijken hoe het voelt, voor ons allemaal, en erover praten met elkaar.

  6. Klijnsma zegt:

    Owen wordt ook steeds gepest door hetzelfde groepje van op school. Bij iedere buitenschoolse activiteit is hij weer hun slachtoffer.
    Dus gaat ie nu in een ander dorp naar muziekacademie en tekenen. En dat gaat prima!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s