de zevensprong

Gisteren ben ik zonder Alma naar de bieb geweest, zij had een vriendinnetje te spelen en Sytze had de tipi uit gezet in de tuin dus die waren heel tevreden. Het is voor mij soms rustiger om zonder Alma te gaan, dan kan ik alle tijd nemen om te zoeken. Ze wilde boeken over drie provincies van Nederland ( ze heeft alle provincies met hoofdsteden vrijwillig uit haar hoofd geleerd en we hebben virtuele reizen gemaakt waar bij ze kan vertellen door welke provincies je komt en we hebben overal en ergens van Arend van Dam er weer eens bij gehaald in de afgelopen tijd) om nog meer te weten te komen over Nederland. Die heb ik gevonden, met nog een mooi boek over de wereld, met allerlei interessante weetjes. Verder deel 3 en 4 van de serie van Nul tot Nu, stripboeken over de geschiedenis, deel 1 en 2 heeft ze zelf verslonden met nog een voorleesronde van mij. Ik had geluk, er bracht net iemand een stripboek van Geronimo Stilton terug en een boek van Thea Stilton, die boeken zijn normaal altijd uitgeleend en worden gelezen en herlezen door Alma als ze in bed ligt. Ook nog wat potentiële voorleesboeken meegenomen, maar het grootste succes was de serie van de Zevensprong op zeven dvd’s. Heerlijke ouderwetse televisie, spannend op haar formaat, waar we gisteravond gelijk aan zijn begonnen.

Vanochtend tijdens het ontbijt keken we verder en toen was er een pauze omdat ik naar het ziekenhuis moest en zij aan eigen dingen ging werken (puzzel, schrijven) want het is te spannend om alleen te kijken. Ik brei tijdens het kijken aan haar bosjurk/overgooier (met een rondbreinaald gaat dat wel tv kijken en breien tegelijk).

Helaas kwam ik verdrietig terug van het ziekenhuis, het gaat niet goed met mijn oog (dat wist ik al wel maar het bevestigd krijgen is moeilijk). Ik had wel een goed en eerlijk gesprek met mijn oogarts, over hoe moeilijk het aanvaarden van mijn conditie is, wat ben ik toch blij met die man. Maar er moeten weer oogfoto’s gemaakt worden om te kijken hoe erg het van binnen is en vervolgens ga ik een tijdje naar zijn collega (ook een aardige oogarts) die meer verstand heeft van andere medicijnen die misschien meer baat zullen hebben. Het betekent wel dat we definitief niet naar Barcelona gaan. We hebben het maar gelijk met de kinderen besproken, ook voor Alma was het verdrietig, ze had zich al verheugd op de reis. En het roept bij haar de angstige vraag op of ik ooit wel beter word. Ook daar hebben we het over gehad, en ik heb haar uitgelegd dat ik misschien niet beterder word dan nu, en we zijn samen maar weer eens heel boos geworden op de situatie en verdrietig.

Daarna was het tijd voor het samen fijn hebben, we zijn dan ook lekker verder gaan kijken naar de avonturen van Frans de Rode, Geert-Jan, de griezelige graaf Griezenstijn en alle anderen die in het complot zitten. Terwijl ik breidde ging Alma tekenen:

En voor de mensen die zich afvragen waar de zevende weg is? die is in het breedste groene gedeelte, de weg heeft de griezel laten overwoekeren om de profetie te voorkomen…

Alma is nu op de BSO, maar als ze terugkomt gaat ze denk ik niet naar bed voor we de hele serie hebben uitgekeken, nog drie afleveringen te gaan…

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in aardrijkskunde, boeken, film, lezen, sarcoïdose, schrijven, tekenen, thuisonderwijs, voorlezen, ziek. Bookmark de permalink .

2 reacties op de zevensprong

  1. joeke nel zegt:

    lieve Josh ,wat een domper,en vooral heel naar voor jou had je meer last van je oog ,omdat je het al dacht ? en zo jammer voor jou ,sytze en alma dat barcelona niet door kan gaan. er stond gister juist en mooi artikel in de volkskrant over de sagrada familia van gaudi . maar er komt vast een tijd dat jullie wel kunnen gaan .veel sterkte en heel veel liefs joeke nel

    • thuisschool zegt:

      Ja, ’t is jammer van Barcelona. En ik heb inderdaad veel meer last van mijn oog, ik zie weer steeds minder en het doet pijn (bij licht donker overgang en bij scherpstellen). liefs terug!

Geef een reactie

