lezen

We hebben hier in huis nu echt een lezer erbij. Ze kan al een hele tijd functioneel lezen, een briefje op tafel, genoeg van de ondertitels om een Japanse film te volgen, lesjes en Donald Ducks, boeken die ik al eens heb voorgelezen nog eens lezen, maar zoals ze nu leest, dat is nieuw. Vol overgave, op het grote bed, in de stoel, in haar eigen bed totdat ze al lezend in slaap valt (en het boek met een bonk op de vloer valt die wij weer kunnen horen beneden… en dan zeggen wij tegen elkaar gaat ze nu pas slapen…), nog eventjes zeggen als ik haar kom roepen voor het eten. En daarna vertellen waar het over ging en hoe leuk, gek of mooi het was. In een paar dagen wordt een heel boek gelezen, en niet zo’n stom AVI boekje, maar gewoon echte boeken, zoals die van Janneke Schotveld, die volgens de bieb voorlezen vanaf 7, zelf lezen vanaf 9 zijn. En dat voor een kind dat jarenlang misselijk werd van lezen, wagenziek van de letters die maar door elkaar bewogen. Die wit wegtrok als ze langer dan 5 minuten stil moest zitten om te lezen.

Ik ben zo blij dat we onze eigen koers hebben gevaren met haar, dat ik niet door ben gegaan met de dyslexierijtjes met woorden oefenen, dat we elke keer gestopt zijn voordat ze er genoeg van had. Dat we de tijd hebben gehad om jaren samen op de bank te lezen, waarbij ik eerst 90% voorlas en zij langzaam maar zeker meer. Dat ze uiteindelijk hulp wilde van Pérola die haar kennelijk net het laatste duwtje gaf dat ze nodig had.

Want het is zo fijn om te kunnen lezen en ik gun het haar zo om lekker weg te duiken in boeken, om zelfstandig boeken te kunnen lezen zodat je je nooit meer hoeft te vervelen (zegt de vrouw die nog steeds niet goed kan lezen, maar het gaat wel wat beter… )

Ik blijf natuurlijk nog heel lang voorlezen, want dat blijft gewoon heerlijk, samen in bed, op de bank, of op de grond.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, dyslexie, lezen, voorlezen. Bookmark de permalink .

3 reacties op lezen

  1. Chaja zegt:

    ja, voorlezen is een vorm van volmaakt geluk en allemaal met een eigen boek of krant in de huiskamer, daar kan niets tegenop. Gefeliciteerd met jullie mijlpaal!

  2. Mirjam zegt:

    Ja, super! Lezen is geweldig, mijn favoriete ding, toen ik jonger was en nog steeds (maar nu met andere dingen erbij)!

  3. Miriam zegt:

    Wat heerlijk dat Alma nu zo van lezen geniet! Zo kunnen verdwijnen in een boek is -volgens mij- het heerlijkste wat er is.

Geef een reactie

