eftelingonderwijs

Oei, daar had ik toch net een gesprek met een schooldirecteur over de mogelijke schoolgang van Alma! Er werd mij verweten dat ik aan Eftelingonderwijs heb gedaan de afgelopen jaren en dat daardoor natuurlijk mijn kind ongeschikt voor school is geworden. Want uiteindelijk gaat het erom dat je de onderwijsstof in de door de school bepaalde en gewenste volgorde aanbiedt en niet volgens de behoeftes en verlangens van een kind. Een kind weet namelijk niet wat goed voor haar is. Ik had nog lang niet mogen beginnen met breuken, ze is namelijk a) te jong voor breuken, b) ze heeft de tafels nog niet geautomatiseerd en c) weet ik wel dat breuken heel moeilijk zijn! Het hielp niet dat ik uitlegde dat het feit dat Alma breuken met ongelijke noemers interessant vindt en daardoor er van alles over wilde leren een motivatie voor haar opleverde om de tafels nu toch eens te automatiseren, omdat ze anders te lang aan het rekenen is.

Oei, wat ben ik toch vergeten hoe het in onderwijsland eraan toe gaat. Wat heb ik helemaal geen zin om weer dit soort gesprekken te moeten voeren met mannetjes die zichzelf zo’n houding toestaan dat je als ouder in de verdediging wordt gedrukt. Ik wil eigenlijk helemaal niet dat Alma weer naar school gaat en dat zij zich weer moet gaan aanpassen aan de standaarden en gewoontes van school. Dat we weer ’s ochtends in het donker moeten opstaan en ’s avonds vroeg naar bed. Dat ze niet uren mag schilderen als ze daar zin in heeft (zoals ze gisteren deed met haar nieuwe verfdoos) of uren mag rekenen als dat toevallig haar wens is. Dat we niet meer samen kunnen paardrijden tijdens schooltijden. Dat we niet meer eindeloos op de bank kunnen voorlezen, zoals we nu regelmatig doen (op het moment is dat Julia’s reis, een prachtig boek waar we helemaal ingedoken zijn). Dat we niet meer zoveel samen meemaken.

We hebben in de afgelopen weken heel veel met Alma gepraat over haar wens om naar school te gaan, over de voordelen, de nadelen (het feit alleen al dat we nadelen aan schoolgang zien deed de directeur van vandaag steigeren), over wat ze hoopt dat het gaat opleveren en waar ze bang voor is. Alma blijft bij haar wens om het te willen proberen (maar vertelde gisteravond dat ze eigenlijk zich op het moment niet kan voorstellen dat proberen meer zal worden dan proberen) en wij blijven die wens ondersteunen door te zoeken naar scholen waar een gesprek mogelijk is, waar we partners van elkaar kunnen zijn in het onderwijs van Alma. Maar we vinden het allemaal een ingewikkeld proces. We weten nog niet waar het uit gaat komen. Vandaag overheerst bij mij even de weerzin tegen het hele school gedoe. Maar goed, dat betekent niet dat ik er niet mijn best voor blijf doen, of dat ik mijn weerzin bij Alma zal neerleggen, en bij de volgende directeur ben ik op zijn “to do” lijstje gezet om terug te bellen….

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in experiment, thuisonderwijs, unschooling. Bookmark de permalink .

8 reacties op eftelingonderwijs

  1. monique zegt:

    Wat jammer zo’n reactie… Hebben ze daar nooit gehoord van top-down leren?
    Is er bij jullie in de buurt geen democratische basisschool? Waarschijnlijk zou Alma daar meer op haar plaats zijn… en jij ook! Stel je voor dat je weer steeds de barricades op moet…..

    Groet & sterkte
    Monique

    • thuisschool zegt:

      Helaas is er geen iederwijs of zoiets bij ons in de buurt, anders was ik daar graag gaan kijken… Bedankt voor je medeleven!

  2. Jon zegt:

    Ik lees het met opengevallen mond…..eftelingenonderwijs! PROEST! eigenlijk toch om te gieren zoveel domheid uit 1 man en dan te bedenken dat hij het nog meent ook! Deze school gaat het niet worden? 😉 Sterkte met dit proces, heel moedig hoe jullie Alma’s wens hierin respecteren.
    En Julia’s reis is smullen!

  3. Mirjam zegt:

    Tsssss, ik zit me hier ook boos te maken. Alhoewel ik nu ineens nog iemand kan bedenken die ons ‘onderwijs’ ook zo zou kunnen noemen ;). Weet je, zij hebben hun kans(en) gehad met hun eigen kinderen of leerlingen; wij zijn de ouders van (andere) unieke kinderen, voor wie het reguliere onderwijs soms totaal niet werkt. Lekker bijzonder! 😉 😀

    Anyway, ik hoop dat jullie een school vinden die de moeite van het proberen waard is! En dan ben ik daarna heel erg benieuwd wat dat oplevert aan ervaringen!!

  4. Miriam zegt:

    Blech, wat een reactie van die directeur 😦
    Je weet dat ik helemaal geen unschooler ben (grijns)…maar wat een onbenul. Die opmerking dat je haar geen breuken had mogen leren…werkelijk niet te geloven!

    Ik neem aan dat ze op een Leonardo-school niet zo zullen reageren? Is er een Iederwijs-achtige school in de buurt? Jammer dat het voortbestaan van die natuur-school zo onzeker is.

    Sterkte.

  5. thuisschool zegt:

    Bedankt dames, voor het medeleven. Het hielp echt om het even van me af te schrijven en dan zulke fijne reacties te krijgen. Gelukkig kreeg ik een paar uur later een heel ander telefoontje van de directeur van het schoolbestuur van de groene school. Helaas weet hij nog niet meer over het voortbestaan, maar wel een fijn gesprek over wat de school zou kunnen betekenen en hij wilde wel gaan meedenken over een andere school binnen de scholen die hij bestuurt die bij Alma zou passen.

  6. happylivingandlearning zegt:

    lieve Josh, wat een rare reactie toch van een schooldirecteur.. maar goed, ze zijn vast niet allemaal zo.

    Wat ik me al wel een tijdje afvraag, maar dat zul jij zelf ook wel.. is het misschien zo dat Alma school wil proberen omdat ze jou wil ontlasten? Je schreef een tijdje terug dat ze zo ontzettend meeleeft, jou zo graag wil ontlasten….
    dat schiet mij steeds door mijn gedachten.

    Realiseert Alma zich wel dat ze zich dan niet meer 10%kan storten in een van haar interesses of zelfs passies? Nee dat kan ze zich misschien helemaal niet realiseren?..

    Wat een zoektocht zijn jullie mee bezig!!!

    Dikke knuffel
    Ellen

  7. Klijnsma zegt:

    Owen zal vanaf volgend jaar deeltijds naar school gaan, enkel alleen omdat er zo’n huisonderwijssfeertje hangt. Loop je voor met wiskunde, krijg je meer Engels of wat anders aangeboden. Je zit er dus niet je broek te verslijten. Hij zal er voornamelijk Frans en Latijn leren. Wetenschap bij een andere huisonderwijsmoeder. Misschien ook wat voor Alma?
    Meer dan halftijds wil deze moeder niet. Project, Engels, compu en rekenen blijven we gewoon op onze eigen manier doen. Muziek en tekenen op de academie.
    Zo krijgt ie toch alles wat ie nodig heeft op onze eigenzinnige manier.

    Succes met de zoektocht… voor jullie beiden!

Geef een reactie

