vakantie

Op de valreep dan toch nog dit jaar, op vakantie… ’t is gelukt. We zitten in het paleisje van Dikla, mijn nichtje die een appartementje heeft in het centrum van Amsterdam. Midden in de stad. We zijn eerst met Kerst naar familie in Utrecht gegaan, vervolgens mocht Alma even logeren bij een van haar lievelingsnichten (die met het leuke vriendje) en konden wij even op verjaardagsbezoek bij mijn 88 jarige peettante (die al weken opgesloten zit vanwege de sneeuw in het oosten van het land) en daarna hebben we het aangedurfd om door te rijden naar Amsterdam. We bekijken het dag voor dag, hoe het gaat en we blijven zolang als we ervan kunnen genieten (D. is even op vakantie).

Het is spannend en fijn. Ik vind het ingewikkeld om met mijn vermoeidheid om te gaan, om te weten hoeveel ik aan kan, om mensen te zien die ik een tijdje niet gezien heb. Pas als ik ze zie moet ik erkennen hoe ziek ik ben, zie ik hoe ik er anders uitzie door de Prednison (ik kijk al een tijdje liever niet in de spiegel, ik herken mezelf niet zo goed), maar het is toch ook fijn om ze te zien en eens even ergens anders te zijn.

We hebben lang genoeg in het centrum van Amsterdam gewoond om ons er nog thuis te voelen, maar het kost me erg veel moeite om me te oriënteren. We zijn al langs diverse oude huizen gelopen, hebben al appeltaart gegeten in Zeezicht, waar ik werkte toen Sytze en ik met elkaar begonnen, hebben nieuwe pantoffels voor Alma gekocht in één van de negen straatjes en wol voor een nieuwe jurk voor Alma in de favoriete wolwinkel van weleer.

We zijn naar het Rembrandthuis geweest en hebben veel dingen gezien waar we over gelezen hadden in het boek Julia’s reis. Alma heeft er de speurtocht gemaakt, een leuke manier om extra goed te moeten kijken. Mooi huis had hij… en een prachtige hoeveelheid spullen in zijn rariteitenkabinet. Er was een demonstratie van het afdrukken van een ets, weer leuk om te zien (heb ik op de kunstacademie veel gedaan).

Vandaag zijn we naar het van Gogh museum geweest, waar we dankzij onze museumjaarkaart als VIPs de hele lange rij langs mochten en we rustig konden kijken. Alma heeft de audiotour voor kinderen gedaan (door Frank Groothof, een echte aanrader!) en daarna hebben we samen een schilderij nagetekend. Alma had het schilderij uitgekozen dat zij het mooiste vond:

Ik vind het toch zo heerlijk om met haar te tekenen in een museum, doordat we het samen doen durven we allebei beter. Ik heb hier geen scanner dus onze tekeningen komen misschien later nog na. Het blijft ook een goede oefening in het goed kijken en vervolgens tekenen.

Morgen gaat Alma naar Nemo, als ik puf heb ga ik ook mee, anders blijf ik een dagje lekker in het appartementje pruttelen. Daarna zien we wel weer, of we naar huis gaan of nog niet. We leven dag voor dag…

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in tekenen, uitje, ziek. Bookmark de permalink .

7 reacties op vakantie

  1. Corrie zegt:

    lieve Josh, wat heerlijk. Geniet er maar van!!! Wat fijn dat mijn dochters jullie van hulp kunnen zijn. Liefs en een heel goed 2011 voor jullie allen toegewenst (en vooral voor jou!). Liefs, Corrie

  2. Annelies zegt:

    Super zeg Nemo!
    Ben benieuwd wat ze daar allemaal mee gaat maken!
    En hopelijk ben je fit genoeg om mee teg aan!

    Groetjes
    Lies

  3. Kelly zegt:

    I wish I could be where you are, and be your personal shopper! It sounds wonderful!

    The museum trip sounds wonderful. I hope you post pictures of Alma’s creation!

    • thuisschool zegt:

      you as my personal shopper, that sounds great! welcome anytime! when Alma’s dress is finished I’ll post a picture. Looks like you have fun with your new mobile phone/camera…

  4. Klijnsma zegt:

    Zit al dagen te verzinnen hoe ik de creahoek zal gaan inrichten. Die foto van het rariteitendinges wordt hem. Je hebt mijn zoveelste zieke-aardmannetjes-dag goed gemaakt!
    Veel plezier nog in Amsterdam!

Geef een reactie

