makkelijk

Soms gaat het zo makkelijk, moeder zijn van mijn dochter (soms ook niet, dan zit er van alles in de weg, maar daar gaat het vandaag juist niet over). Soms is het alleen maar een feest en gaat het allemaal vanzelf.

Gisteren kwamen Sytze en ik thuis van een tweedaagse reis door het hele land, naar een afscheidsreceptie en feest in het uiterste noorden geweest en op de terugweg langs mijn lieve peettante in het oosten van het land. Grote zoon en kleine dochter hadden het samen willen redden en hadden het goed gehad (veel Wii samen en lekker eten, ontbijten met spaghetti carbonara…). Ik had in de auto lekker geslapen en ging Alma van de kinderclub halen, zodat Sytze even kon bijkomen van de 800 km autorijden in twee dagen.

Een heel gelukkige Alma stortte zich in mijn armen en vervolgens werd er door twee tevreden meisjes opgewonden op en neer springend gevraagd: mogen we afspreken, mogen we afspreken??? Ja, hoor, van mij wel en van de andere papa en mama die ook net kwamen mocht het ook, morgen. Er was even een onhandig moment, met een juffie, die mij onder vier ogen wil spreken en mij vervolgens vertelt dat Alma had gezoend met een jongetje en dat ze verliefd waren. Ik zie ze dat ook bij ons thuis wel eens doen, dus vind dat niet zo wereldschokkend en ga lekker met Alma naar huis. Lekker eten, fijn genieten van het thuis zijn en dan opeens een heftig gesprek met Alma over wat ik met de juf onder vier ogen moest bespreken. Ze bleek zich zorgen te maken wat dat was geweest, wat ze nu weer fout had gedaan. Het werd een heel mooi gesprek, over verliefd zijn, over hoe dat voor haar voelt, en over de vragen die ze erbij heeft. Verliefd zijn is in op de kinderclub, meisjes hebben het erover, over vriendjes en over aan en uit, en over hoe vaak en hoeveel. Maar wat is verliefd zijn nu eigenlijk en kan je op verschillende jongens tegelijk verliefd zijn, dat vroeg Alma zich af. Want ze houdt heel veel van Stijn en Noa, en ze speelt heel graag met Evert en dan knuffelt ze hem ook graag, maar ze vindt Tim op Kung Fu heel erg stoer en leuk om naar te kijken en hij heeft al drie strepen op zijn band. Is dat nu allemaal verliefd? En werd ik daar boos van, of hoorde dat niet? Dat hadden meisjes verteld, dat mama’s dat niet goed vinden.

Lekker op schoot bij mij, erover praten was fijn. Ik moest denken aan vroeger, hoe verliefd ik was geweest op Iwan in de tweede klas en hoe verdrietig toen hij ging verhuizen. Hoe fijn het was om alles samen te willen doen. En hoe erg het was dat verder niemand je serieus nam en dat ik het heel vervelend vond dat ik er niet met mijn moeder over kon praten. Ik was blij om naar haar te luisteren en om haar gerust te stellen over dat ik daar boos van zou worden, nee hoor. En vertellen dat het normaal is om van iemand te houden, of het fijn te vinden om met iemand te spelen en dat het OK is om te knuffelen. Dat het alleen wel goed is om goed op te letten of de ander het ook fijn vindt en wat je zelf wilt. En dat verliefd allerlei verschillende dingen kan betekenen. En dat als je het een beetje griezelig vindt dat je het dan ook anders kan noemen, namelijk dat je iemand leuk vindt, of aardig, of dat je er blij van wordt om iemand te zien.

Zo’n gesprek is dan opeens afgelopen, dan is het klaar, de vragen zijn beantwoord. Over naar de orde van de dag, afwasmachine leeghalen, een nieuw kruikenzakje naaien (was zo stom om de mijne in Groningen achter te laten, Hannie bewaar je hem goed voor me??), bonbons te bewonderen die ze van klei had gemaakt, nog een spelletje Kolonisten van Catan te doen en weer te verliezen. Veel knuffelen en ons verheugen elke keer op het samen zijn. Na het spel was ze moe en wilde ze naar bed. Daar zijn we begonnen in deel één van Harry Potter, tot grote vreugde van mij wilde ze aan de hele serie beginnen, ik ken ze bijna uit mijn hoofd en kan dus echt makkelijk voorlezen. Zoals ik had verwacht was het gelijk een succes.

Na een nacht heerlijk slapen, lekker thuis in mijn eigen bed en Alma weer helemaal veilig (ze had het slapen zonder ons het engst gevonden, alle geluiden waren anders zonder papa en mama thuis), zijn we gelijk verder gegaan. Op de bank voorlezen, net zolang tot ze ging spelen bij L. het vriendinnetje van de kinderclub, we zijn nu bij hoofdstuk 6.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, knutselen, koken, spelen, voorlezen, vrienden. Bookmark de permalink .

7 reacties op makkelijk

  1. Hoi Josh,
    wat mooi wat je hier schrijft, ik lees je blog pas voor het eerst…
    wat een mooi voorbeeld van liefde openheid en veiligheid
    liefs, Marion (en tot dinsdag)

  2. happylivingandlearning zegt:

    Hey lieve Josh,
    Wat zijn jullie toch stoer!! En wat een prachtige bonbons zeg!!
    Geniet ervan meis!!

    Liefs
    Ellen

  3. joeke nel zegt:

    wat een prachtige bonbons,ik zou er zo in willen bijten !

  4. thuisschool zegt:

    @Marion, welkom op mijn blog, leuk dat je meeleest en leuk om je morgen te ontmoeten!
    @Ellen, heerlijk om stoer genoemd te worden!
    @JoekeNel, ja mooi hè? We gaan ze deze week ook eens met echte chocolade maken, ik heb de spullen al in huis, behalve de slagroom, die is gisteren op de gelatine pudding gegaan…

  5. Chaja zegt:

    yoww, wat klinkt dat gezellig! en dat allemaal op een dag. Liefs!

  6. Mirjam zegt:

    Oh, dat klinkt helemaal goed Josh!
    Wat hebben jullie het toch fijn samen!!

Geef een reactie

