droom

Vannacht had ik een vreemde droom en ik schrijf er hier over omdat de droom een antwoord is op de vraag die veel mensen me stellen, de vraag hoe ik het toch doe, het ziek zijn.

Ik droomde dat ik in een trein zat, een gewone Nederlandse trein en ik ging ergens heen, een bekende, lange reis, naar Amsterdam of zo. Tijdens de reis raakte ik in gesprek met mensen, één voor één steeds vreemder, na elk station iemand anders. Ik lette niet op de stations, want de treinreis was zo bekend dat ik die wel kon dromen. Opeens was ik op een station waar iedereen uitstapte in mijn coupé, ik keek naar buiten en zag dat het niet mijn station was en bleef zitten. Maar de trein bleef staan en langzamerhand realiseerde ik me dat dit het eindstation was en dat ik het station helemaal niet kende. Ik kon zelfs de taal niet lezen, de taal van de borden. Ik raakte plotseling in paniek en stapte uit om op zoek te gaan naar iets vertrouwds. Terwijl ik op het onbekende station rondliep overspoelde de paniek me, maar ik werd al snel nieuwsgierig, naast de paniek. Ik besloot de stad in te gaan en ontdekte dat ik tussen hele vreemde mensen liep, Papua’s zonder kleren met beschilderde lijven en speren, Masai met koeien. Elke nieuwe ontmoeting was een schok, maar elke keer won mijn verlangen om te bekijken en mijn interesse het van de angst. Ik was wel erg eenzaam, want ik sprak niet een taal die ze daar spraken en ik was de enige blanke en de enige vrouw. Maar ook dat wekte mijn nieuwsgierigheid op, hoe ik me zou handhaven en ik merkte dat ik veranderde naar mate ik er langer rondliep. Na een tijdje door de vreemde stad dwalen werd ik wakker.

Op een of andere manier voelt mijn leven sinds ik ziek ben zo. Ik ben in een andere wereld terecht gekomen, zomaar opeens, zonder dat ik het heb gekozen of doorhad dat dat ging gebeuren. De paniek die mij regelmatig overspoelt kan ik aan door te mediteren en door mijn nieuwsgierigheid naar waar ik terecht ben gekomen, naar hoe het leven nu weer zal zijn, wat er nu weer op mijn pad gaat komen, hoe we dit nu weer gaan oplossen.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in experiment, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

11 reacties op droom

  1. Corrie zegt:

    lieve Josh, die nieuwsgierigheid en levenslust van jou is jouw redding om je niet af te sluiten van de wereld en langzaam te ‘verkwijnen’. Voor ons is het een cadeau om jou hierin te mogen begeleiden. Alvast shabat shalom, en een dikke knuffel!

    • thuisschool zegt:

      het was zo fijn om je even zomaar tussen door te kunnen zien, dankzij het afscheid van K.! jij ook een goede sjabbes…

  2. Mirjam zegt:

    Mooi dat je het zo kan handelen, maar het klinkt ook wel erg heftig!

    • thuisschool zegt:

      dat is het ook wel Mirjam, maar ik werd niet wakker met het gevoel dat het een nachtmerrie was en daar was ik blij mee.

  3. Klijnsma zegt:

    Ontmoette je weleens mensen die hetzelfde ondergaan dan jij?
    Het lijkt mij dat je droom jou wil vertellen dat je op zoek moet naar gelijkgestemden….

    • thuisschool zegt:

      Ik heb dinsdag een andere thuisonderwijsmoeder ontmoet, die ook sarcoïdose heeft. Ze woont helaas ver weg, maar we gaan zeker contact houden!

  4. Kelly zegt:

    That dream sounds like a real boon… and it says a lot about you that you woke up happy.

  5. Klijnsma zegt:

    Mooi! Hopelijk vinden jullie steun bij elkaar!

  6. joeke nel zegt:

    lieve josh ,wat kan je dat toch prachtig beschrijven ik was helemaal aangedaan door je droom .mooie afbeelding trouwens.wat fijn dat je eerste lesdag goed gegaan is super dat je dat toch weer oppakt succes ik hoop dat je het volhoudt .dikke kus joeke nel

Geef een reactie

