whale rider

In het afgelopen weekeinde hebben we de film Whale Rider gezien op de nieuwe grote TV. Het was een indrukwekkende ervaring voor Alma (en voor mij, maar ik had heb in 2003 al eens gezien samen met grote zoon). We hebben er samen bij zitten huilen en na afloop zei Alma: “Het is ook zo overweldigend om naar te kijken omdat het echte mensen zijn, mama, met echte problemen. Het zijn niet mijn problemen maar ze raken wel aan mijn problemen en daardoor kan ik me helemaal inleven en dan voelt het alsof ik het ben die het meemaakt”.

De trailer kun je hier zien: http://www.youtube.com/watch?v=fE7-_Z03Aw4.

De film gaat over een Maori meisje dat bij haar geboorte haar tweelingbroertje en moeder verliest. Haar tweelingbroertje was de langverwachte leider van haar volk en zij voelt zich het verkeerde kind. Haar grootvader, die haar samen met haar grootmoeder opvoedt, is de spirituele leider en hij wijst haar gedurende lange tijd af, hij denkt ook dat hij een fout heeft gemaakt door haar in de eerste (10?) jaar van haar leven wel als mogelijke opvolger te zien. Het meisje komt op een hele mooie manier in het reine met haar eigen positie en ook met haar grootvader.

Ze houdt een spreekbeurt op school over haarzelf, over wie ze had moeten zijn, over haar voorouders en over haar grootvader (een moment waar Alma en ik onze ogen niet droog bij konden houden).

Uiteindelijk wordt ze toch geaccepteerd als de nieuwe leider en voert ze haar gemeenschap weer naar een positieve kant door de whale rider te worden die haar naamgenoot ook was.

Een hele mooie film, niet een standaard kinderfilm. Er wordt ook getoond hoe er gerookt, gedronken en gevochten wordt in de Maori gemeenschap en hoe arm het leven is. Een film die heftig en overweldigend is, maar wel ook integer en onroerend mooi.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in film. Bookmark de permalink .

3 reacties op whale rider

  1. Klijnsma zegt:

    Geschikt vanaf welke leeftijd?
    Lijkt me leuk.
    Ik kende deze nog niet…

    • thuisschool zegt:

      officieel vanaf 6, maar je moet het per kind bekijken. Ik vond Alma er nu pas aan toe.

  2. Kelly zegt:

    I do love this film. We watched it years ago – may have to watch it again soon!

Geef een reactie

