boodschappen

Vanochtend deed ik boodschappen en wat was dat heerlijk om te doen. In het afgelopen jaar heb ik denk ik 10 keer boodschappen gedaan, het was Sytze’s taak geworden, zonde om mijn energie aan uit te geven. Ik mocht lijstjes maken, of vertellen waar ik zin in had, of hij bedacht het zelf wel, want hij kookte ook meestal. Maar vanochtend was ik vroeg wakker en had honger. Er was geen brood meer en opeens dacht ik, ja, ik ga boodschappen doen, joepie!

Ik heb een lijstje gemaakt van wat er nodig was voor een paar dagen, ik heb aan iedereen die al wakker was gevraagd of ze nog behoefte hadden aan dingen (Alma wilde spekkies en drop en zelfgemaakte pizza voor avondeten, Sytze wilde zuurkoolstamppot maar die bewaren we voor maandag, als grote zoon voor het eerst in zijn nieuwe huis woont, want die houdt er niet van) en ik keek naar wat grote zoon en anderen op het leitje gezet hadden (MAYO!!, alma tandpasta). Verder bedacht ik wat ons allemaal een gevoel van luxe en verwennen zou geven (extra veel biologisch vleeswaar, boerenkaas, chips voor bij de film, veel bananen, tasty tom tomaten, tumtummetjes, tony chocolonely chocola melk en puur).

En het was heerlijk, nog niet druk, alles wat ik wilde kopen was aanwezig, ik voelde me zo rijk en gul tegelijk met al die spullen in mijn winkelwagentje. Gewoon niet kiezen tussen drop en chocola maar allebei en dan ook nog stroopwafels want die vindt Sytze zo lekker, niet kiezen tussen oude kaas en boeren jong belegen maar allebei. Het was niet eens zo duur en het paste ook nog in mijn twee reuze fietstassen van mijn elektrische fiets.

Terwijl ik de boodschappen deed bedacht ik hoe ons leven gaat veranderen door de verhuizing van grote zoon. Grote zoon heeft namelijk een radar voor alle “lekkere’ dingen die we in huis hebben, in welke kast of la we het ook verborgen. Vleeswaar verdwijnt als sneeuw voor de zon, chips en chocola zijn altijd op. We zijn dus al een tijd geleden opgehouden met het verstoppen van etenswaren want het hielp niet, als we wilden dat iets bewaard bleef konden we dat gewoon tegen hem zeggen dat bleek de volwassen methode te zijn (Wil je de bonbons niet opeten, want we krijgen bezoek. Alma wil ook wel eens een beetje chips, dus laat je dit zakje voor haar over?). De oplossing was ook gewoon meer kopen van alle dingen die we allemaal lekker bleken te vinden. Alleen dat was niet zo goed voor ons budget. Omdat hij liever drie eieren bakte dan eentje, kreeg Alma ook het idee dat één ei geen ei was, en drie plakjes worst op je boterham beter dan één en een gewone boterham maar saai, liever een tosti met ham en kaas en ketchup. Hij had ook een voorkeur voor halfproducten, zoals sla die al gewassen in een zakje zit, guacamole in een potje, kruidenzakjes voor de taco, dingen die wij uit zuinigheid en gevoel van onzin en verlangen naar betere smaak meestal niet kopen. Dus als hij boodschappen deed, de twee dagen dat hij kookte kwamen dat soort dingen ons huis in. Ik ben nu benieuwd of het uit huis gaan van grote zoon een netto winst gaat opleveren.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, uitje, ziek. Bookmark de permalink .

3 reacties op boodschappen

  1. Corrie zegt:

    Wat heerlijk, Josh. Waar gaat grote zoon wonen? Succes met het loslaten. Liefs, Corrie

    • thuisschool zegt:

      2 kilometer verderop, in een studentenhuis, waar ook een paar vrienden en vriendinnen al wonen. reuze spannend allemaal, vooral voor hem en Alma, maar toch ook voor ons.

  2. joeke nel zegt:

    lijkt me zeker spannend,dat is ook opeens snel gegaan.Is het een dure kamer? Je gaat vast vanalles overhouden ook met eten koken ,hoewel bij jullie sytze ook lekker veel kan eten .liefs en groetjes joeke nel

Geef een reactie

