bureaucratie

Wie kent het niet in Nederland, bureaucratie? Gister heb ik een uur aan de telefoon gehangen met ambtenaren van het Maastrichtse gemeentehuis om te vragen of ik een gehandicaptenplaatje op mijn elektrische fiets mag, zodat ik met mijn fiets in de binnenstad mag komen. Het komt erop neer dat ik het zelf mag gaan maken, eigenwijs als ik ben, want wat ik nodig heb bestaat niet.

Wat is nu het probleem? In Maastricht hebben ze in grote wijsheid besloten dat fietsen niet meer in de binnenstad geparkeerd mogen worden bij de winkel waar je zijn moet, er stonden teveel fietsen en dat verstoorde het winkelende publiek. Voor mij is de binnenstad nu bijna ontoegankelijk geworden. Ik kan met de auto gaan, maar die kan ik alleen parkeren op zulke plekken dat ik al moe ben voordat ik bij de HEMA binnen ben (en ik wil best tijdelijk aan mijn lief vragen of hij alle voor mij zo noodzakelijke artikelen bij de HEMA wil kopen, maar sommige dingen wil ik, nu de situatie blijvend is, toch liever zelf uitkiezen…), als ik dan met tassen vol naar buiten kom kan ik ze niet naar de auto sjouwen. Ik kan met de fiets gaan, maar daarvoor geldt hetzelfde, die moet ik ruim buiten het winkelgebied parkeren want anders loop ik het risico dat hij door de dienst Handhaving wordt weggesleept. En al mag ik niet fietsen in het winkelgebied, zolang ik hem aan de hand mocht meenemen had ik iets om op te steunen en een pakezel voor mijn tassen tegelijk bij me.

Maar nee, een elektrische fiets lijkt te veel op een gewone fiets en daarvoor kunnen ze geen uitzondering maken. Ik moet maar aan een scootmobiel, want die mogen dat wel, of een elektrische driewieler. Maar nu had ik net met mijn revalidatiearts besloten dat ondanks dat ik in aanmerking zou komen voor een scootmobiel het zo goed van en voor mij is om op die fiets te blijven zitten. Daardoor beweeg ik, deel ik in het gewone leven en kom ik eruit op een gezonde manier.

Alle ambtenaren zijn bereid om bovenstaande te bevestigen, maar helaas, de regels zijn duidelijk, een elektrische fiets is een fiets en regels zijn regels: geen fietsen in de binnenstad, dus ook geen fietsen met een gehandicaptenplaatje.

Daarom ga ik maar zelf een plaatje maken, in de hoop dat ze dan mijn fiets laten staan als hij voor de HEMA staat. Heeft iemand een voorbeeld van zo’n plaatje?

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

7 reacties op bureaucratie

  1. lieve zegt:

    Welkom in “gehandicapten-land”! Dit is nu precies wat wij ook meemaken, dag na dag!! Ik zou zo graag dit verhaal ook plaatsen op mijn blog. Mag ik?

  2. thuisschool zegt:

    Je mag er naar doorlinken, of plaatsten is ook OK als je dat liever wil?

  3. Mirjam zegt:

    Iets voor een ontwerper (in spé)? Je wil het natuurlijk heel snel hebben, maar anders zou het een ‘leuke’ opdracht zijn voor iemand van de IPO of een grafische ontwerper….

Geef een reactie

