democratische school

Opeens komt er een initiatief op ons pad waar we hoopvol van worden, er zijn mensen hier in de buurt een democratische school aan het oprichten. Een maand geleden is Sytze naar een vergadering geweest van de groep mensen die er mee zijn begonnen en woensdag was er een informatieavond waar ik heen ben gegaan.

Op de avond lieten ze een filmpje zien waar ik tegelijkertijd heel verdrietig en vrolijk van werd.

Ik kon er zo grote zoon in zien en ook zo Alma. Ik ben heel blij dat Alma nu al zo lang thuis is, waar ze de mogelijkheid heeft om zichzelf te zijn, waar ze kan leren en leven zoals goed voor haar is, waar ze kan groeien op een manier die het beste werkt. Maar waar we tegen aan lopen is dat Alma hier soms eenzaam is, alleen bij ons, haar papa en mama. En de meeste kinderen gaan naar school, die zijn niet makkelijk bereikbaar op de momenten dat Alma graag zou willen samen zijn.

We denken al een tijd over naar een omgeving verhuizen waar meer kinderen thuisonderwijs krijgen en waar wij meer grootsteedse cultuur kunnen beleven. Maar dat gaat niet zo makkelijk. School, een gewone school, is niet de oplossing. Alma wil niet stilzitten een hele dag, ze wil ook niet iets geleerd krijgen waar ze zelf niet voor open staat. Ze wil wel naar gymnastiek, of op het schoolplein spelen, of soms een dagje school. Zo’n democratische school heeft me altijd al iets geleken voor mijn kinderen, maar er was nooit iets dichtbij genoeg. En nu komt hij er, misschien al in mei. En natuurlijk mogen we gewoon komen proberen, mogen we als ouder erbij blijven, hoeft het niet gelijk voor alle dagen, krijgen we veel ruimte voor een overgang. Alma lijkt het wel wat, voor een paar dagen per week, spelen en samen dingen doen met andere kinderen en dan niet meer naar de BSO.

Dus we vinden het spannend, of het lukt met de locatie die ze op het oog hebben en ze echt 5 mei kunnen beginnen, of dat het pas na de zomer wordt. En als we het gaan proberen, of het dan gaat opleveren wat we hopen.

Want thuisonderwijs is soms wel ingewikkeld nu ik zo ziek ben. Ook deze week belandde ik weer zomaar in het ziekenhuis omdat er opeens dingen mislopen en ik weer dagen voor onderzoek heen en weer moet. Ik weet vaak niet of ik nog genoeg kan bieden, liefde, vertrouwdheid en kennis meer dan genoeg, maar uitdaging, rennen, klauteren, spelen en een get-up-and-go gevoel, die dingen die ook zo wezenlijk voor Alma zijn die moet ze ergens anders zoeken. En dat is soms een frustrerende zoektocht voor haar.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in experiment, sarcoïdose, unschooling, ziek. Bookmark de permalink .

8 reacties op democratische school

  1. Mirjam zegt:

    Dat zou wel heel cool zijn, Josh! Als dat snel zou gebeuren en als het wat voor Alma zou zijn! Volgens mij ken ik de vader van twitter 😉

    Altijd ontroerend dat soort filmpjes. Ook omdat ik mijn kinderen er in herken…..

    Toch fijn dan, dat thuisonderwijs (nog) mogelijk is en/of (combi met) zo’n initiatief als de democratische school!!

    • thuisschool zegt:

      Ja, ik vind het vooral ook erg fijn als we niet zo acuut hoeven te veranderen in hoe het nu gaat met leren, met tijd indelen enzovoort.
      Misschien geldt het wel voor elk kind, zo’n filmpje…

  2. Corrie zegt:

    we zullen voor jullie duimen!

  3. Annelies zegt:

    Jeetje wat gaaf! Hou ons op de hoogte hoor!
    Hopelijk werkt het voor jullie en zal Alma er haar draai vinden!!

  4. Lieve zegt:

    Gaat het hier om de school in Bergharen, of om nog een nieuwe initiatief in Maastricht? Hebben zij al een website?…

  5. Elizabeth zegt:

    Hoi,
    Wat een ontroerend filmpje! We geven TO aan onze (kleine) meiden en ik hoop dat ze zo blijven als het kind in het filmpje. Want ik denk dat inderdaad elk kind eigenlijk zó is, in meer of minder mate.

Geef een reactie

