politiek in Nederland

Paniek in de tent voor thuisonderwijzers in Nederland. Omdat minister Bijsterveld geschrokken is van het geslaagde inburgeringsproces van islamitische ouders in Amsterdam die na sluiting van de islamitische school vrijstelling van de schoolplicht aanvragen, of misschien is ze wel geschrokken van de kamervragen die erover gesteld werden, is ze in een paar maanden radicaal van menig veranderd over thuisonderwijs. Zei ze in december 2010 nog dat er geen aanpassingen in de Leerplichtwet gemaakt hoefde te worden en dat toezicht niet nodig was op de kinderen die vrijstelling van de schoolplicht hebben. Nu antwoord ze op de kamervragen dat ze vrijstelling op richtingbezwaar gaat heroverwegen en dat ze in de herfst met een voorstel komt om de wet aan te passen. Wat is dat toch voor politiek dat een minister met alle winden mee waait? Wat is dat toch voor angst voor mensen die zelf beslissingen nemen en zelf wel weten wat goed is voor hun kinderen?

In alle berichtgeving in de media over de Islamitische school die is opgeheven in Amsterdam, en de ouders van die kinderen, bijna 100 stuks, die hebben gezegd thuisonderwijs te willen gaan geven en vooral in alle reacties en twitters viel heel veel onzin over thuisonderwijs op. Het aloude gebrek aan socialiseren kwam aan de orde, hoe leren ze dan in de maatschappij te leven was er natuurlijk, ze leren te weinig, ze worden te veel beschermd, en meer van dat soort onzin, die allang wetenschappelijk onderzocht en als niet waar bewezen is. Er zijn ook veel westerse landen waar thuisonderwijs heel normaal is, en waar al heel veel thuisonderwezen volwassenen rondlopen. Het schijnt dat o.a. Harvard ze graag in huis heeft (http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,997902,00.html).

Voor de mensen die zich graag door onderzoeken laten overtuigen zet ik wat onderzoeken over thuisonderwijs op een rijtje, zowel buitenlands onderzoek naar thuisonderwijs, als Nederlands onderzoek.

Als eerste de onderzoeken door Henk Blok, verbonden aan het SCO Kohnstamm instituut van de Universiteit van Amsterdam.

Een onderzoek naar de sociale ontwikkeling van thuisonderwezen kinderen:

http://www.thuisonderwijs.net/artikelen/blok-is-school-echt-zo-belangrijk-voor-de-sociaal-emotionele-ontwikkeling.pdf

http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20090525/vervangend_onderwijs_aan_kinderen/f=/vi5djddgzeg8.pdf

Een aanvullend onderzoek (waar wij aan meegewerkt hebben) kwam hier op uit:

http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki840.pdf

En een onderzoek naar de effectiviteit van thuisonderwijs:

http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/effectiviteit.pdf

In de Verenigde staten waar “homeschooling” heel normaal is, zijn ook diverse onderzoeken gedaan, hieronder zal ik een paar onderzoeken neerzetten:

Dit is een onderzoek naar volwassenen die thuisonderwijs hebben gekregen,

http://www.hslda.org/research/ray2003/default.asp

En hier is de vertaling in het Nederlands van dit onderzoek (zonder de grafieken en die in het onderzoek hierboven wel staan):

http://www.homeschooling.nl/Homeschooling_grows_up_vertaling_EN_NL.pdf

Nog een onderzoek:

http://www.fraserinstitute.org/publicationdisplay.aspx?id=13089&terms=from+extreme+mainstream

Op het veel geciteerde blog “Van alle markten thuis” staat ook nog een goed artikel en in de FAQ staan goede antwoorden op vragen:

http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/2011/02/14/thuisonderwijs/

http://vanallemarktenthuis.wordpress.com/faq/

Er is nu een petitie om te ondertekenen voor mensen die zelf thuisonderwijs geven en hun kinderen: http://petities.nl/petitie/behoud-van-thuisonderwijs-in-de-wet (voor wie het gemist hebben nog even tekenen voor dinsdagochtend), maar er komt een bredere petitie, waar ik de lezers nog wel voor zal oproepen als het zover is.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, thuisonderwijs, veelgestelde vragen. Bookmark de permalink .

6 reacties op politiek in Nederland

  1. Vejomi zegt:

    Tja. Ik vind het inderdaad nogal angstig gedrag maar de heftige blik van TOers op kinderen op school vind ik ook nogal klein….. helaas…

    Ik overwoog TO en deed het niet. Mijn oudste ging pas met 4 naar school en een heel jaar halve dagen. Ik en zijn broer van 2.,5 die niet naar een psz gaat maar wel als hij 3 is denken we – missen hem iedere dag heel erg.
    Maar hij groeit, geniet, leert , gaat vooruit en ik als moeder ook, ik werk niet, maar ik vaar wel bij het ritme van school, het delen van het leren van hem, het delen in het meerbegaafd zijn van hem, hij geniet van zijn vrienden en tuurlijk zie ik ook dingen die ik lastig vind maar ik ben superblij met mijn JENAPlan school. Public schooling, nee, dat zou ik noooooit gedaan hebben,m dus geen openbare of RK of Ref school, ook geen Montes. (heel elitair hier) en geen Dalton (te veel op het zelfstandige en allenige gericht.) Maar mijn Jenaplan school is super en rijk en open en lief en fijn en ook voor mij, ik zit zeker wel 2 dagen per week op school aan de koffie tot 9 uur, help met ALLE uitjes, neem kids in de bakfiets mee, vergader wel elke 3 weken een keer, MET kids, geen bv in de klas als ik in de klas help, etc etc… 🙂
    Ik zou willen, dat thuisonderwijzers ook eens opener naar schoolgaanders zouden zijn, echt… 😦 en niet alleen maar zouden afgeven op school. Kam niet alle TO-ers over 1 kam maar ook niet alle scholen. En dat wil ik ook meegeven aan de minister!!

    • thuisschool zegt:

      Hallo Vejomi, fijn dat jullie het zo hebben getroffen op school. Wij helaas niet.
      Ik ben niet tegen school en ook niet tegen ouders die hun kinderen wel op school hebben, maar ik ben vooral voor een vrije keuze voor ouders.

  2. Vejomi zegt:

    het geslaagde inburgeringsproces van islamitische ouders in Amsterdam ??
    Ik vind het dus heeeeel erg, dat een Isl middelbare school wordt gesloten!!!

    DAt is erg.
    Ik woon superdichtbij die in Rotterdam en prijs ons gelukkig, dat er deze scholen zijn!

    Waarom gaat die in Adam dicht? Geld??? Ongelooflijk suf dus!

    Deze ouders willen liever hun kind op school , dat staat buiten kijf. Ik heb mijn eigen twijfels bij hoofddoeken op school, etc, maar het mag hier (in Turkije bijvoorbeeld niet! Ik vind eigenlijk, dat het niet zo goed is voor een samenleving, zoveel aparte scholen en dus strenge geloofsregels, maar er zijn ook Joodse scholen en RK en P Chr etc etc… ) maar dat deze kinderen op straat staan, DAT is het erge, niet de de minister schrikt, zou ik ook doen!! Nee, serieus, we praten hier over pubers, die altijd naar school gingen en ouders, die werken en wat dan? Die kinderen voelen zich veel fijner op een school, want we moeten nu niet ineens dit gaan gelijkmaken aan ouders, veelal Ned van oorsprong en vaak hoogopgeleid, die kiezen voor thuis onderwijs in de basisschool leeftijd!
    Appels met Peren vind ik.

    Petitie voor het behoud van zo;n school lijkt me beter.

  3. LikeBumbleBees zegt:

    Ik begrijp helemaal niets van je reactie Vejomi :-/ Petitie voor het behoud van zo’n school? Prima. Het hele punt is juist dat er geen vrijheid is op deze manier. Dat staat er toch ook…?

    En waarom mag je niet anti-school zijn? Dat is iets anders dan beweren dat schoolgaande kinderen per definitie ongelukkig zijn, ik vind het gewoon een raar systeem en in die zin ben ik dus anti-school en heel fel pro-thuisonderwijs. Ik vind het vreemd mensen samen te zetten in een gebouw, jarenlang, om ze klassikaal te trainen en ze op de middelbare school weer maatschappelijke stages te geven zodat ze kennis maken met mensen en situaties (plan van Van Bijsterveldt).

    Begrijp nooit waarom er met 2 maten gemeten wordt als het gaat over het beoordelen van scholen of thuisonderwijs. Ik heb al vaak gehoord ‘Ja ik ben tegen thuisonderwijs maar vind het niet leuk dat jij zo negatief over scholen bent want mijn kind is heel gelukkig’. Huh? Die vraag kan ik omdraaien en zo terugstellen denk ik dan. Heel vreemd…

    • thuisschool zegt:

      Het is ook zo dat school zo normaal is is voor mensen dat ze zich automatisch tegen thuisonderwijs afzetten. Pas na de automatische reactie kunnen ze eventueel begrip opbrengen voor thuisonderwijs. Daar word ik soms erg moe van….
      Een moeder van een negen jarige hoeft niemand uit te leggen waarom haar kind naar school gaat, in tegenstelling tot een moeder van een negen jarige die thuisonderwijs geeft, die moet heel vaak wat uitleggen. Ook toen ze vijf, zes, zeven en acht was trouwens. Die twee maten zijn er al zolang als ik thuisonderwijs geef.

  4. Goed stuk, Josh. Ik hoop dat je dit stuk naar een aantal redacties stuurt omdat je zo handig voor hen bronnen hebt verzameld.
    School of geen school: laat het de ouders beslissen wat goed is voor hun kind(eren).
    De argwaan van de overheid jegens ouders is onverdraagzaam. Ik vraag me steeds af waarom? Spreken de criminaliteitscijfers boekdelen? (Ik dacht het niet). Moeten ouders aan het werk i.p.v. opvoeden om de vergrijzing te betalen? (Ik denk dit).
    Thuisonderwijs kost een familie veel geld (1 baan zeker en daarbij ook het mislopen van 1 maal pensioensopbouw. Bovendien krijg je nauwelijks een huis of huur op basis van een 1 verdieners-situatie). Als ouders zo’n offer brengen qua tijd en geld mag je aannemen dat ze zeer stevig gemotiveerd zijn en het onderwijs van hun kinderen top-prioriteit geven. Dit is dus een zelfmotiverend en zelfregulerend fenomeen want zeer gemotiveerde ouders zullen ogenblikkelijk ingrijpen als zij hun kinderen educatief niet voldoende kunnen laten ontwikkelen.
    Paula

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s