Vincent van Gogh

Gisteravond had ik het stripboek over Vincent van Gogh: De worsteling van een kunstenaar van Marc Verhaegen klaargelegd op de leuning van de bank. Alma had het een maand geleden gekregen van C., er toen eventjes in gelezen, maar het was vervolgens even onderop een stapel biebboeken terecht gekomen en het was vergeten. Iets zichtbaar neerleggen werkt meestal wel, en ja hoor, vanochtend werd het boek voor het ontbijt in één ruk uitgelezen.

Ik vroeg me af of ze het wel echt las, zo snel ging ze er doorheen, maar nadat ze er mee klaar was kwamen de vragen, waaruit bleek dat ze wel degelijk de tekst had gelezen.

Was van Gogh echt gek? Wat is gek? Waarom wordt iemand gek? Ben ik ook gek? Het leverde een dag lang een interessant gesprek op, over hoe hersenen werken, hoe verf en hulpstoffen hersenen kunnen aantasten, hoe iemand soms zoveel gedachten in zijn hoofd kan hebben dat hij in de war raakt, dat we inderdaad misschien allemaal wel een beetje gek zijn, maar sommige meer dan andere, dat je niet gek hoeft te zijn om kunst te maken, dat drank ook gek kan maken. Ze leefde mee met van Gogh, had medelijden met hem, wilde graag begrijpen hoe zoiets gaat. Ze vond dat hij misschien een beetje te groot hart had en dat hij niet op zijn grenzen lette (maar misschien zegt dat ook wat over haarzelf).

Het is een echte aanrader voor kinderen die geïnteresseerd zijn in kunst.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in boeken, geschiedenis, kunst, lezen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Vincent van Gogh

  1. Klijnsma zegt:

    Leuk zo’n aangepast fris blog.
    Ik zie het nu pas…
    (Druk, zoals altijd!)
    Dit stripje is zeker wat voor Owen…

  2. Leah Witmond zegt:

    Oh, wat lijkt me dat een leuk boek! Onze oudste is dol op stripboeken (gaat in september stories en design studeren in Zwolle) en hoopt zelf ook striptekenaar (en – schrijver) te worden.

    Wist je trouwens dat er nog altijd gespeculeerd wordt over of hij nu wel of niet “gek” was? Sommigen zeggen dat hij de ziekte van Meniere had en daarom zijn oor eraf sneed. Weer anderen stellen dat het door de drank, en dan met name de absinth, kwam.

    En wat een mooie nieuwe look voor je blog. Ziet er super uit!

    • thuisschool zegt:

      Bedankt voor de complimenten! Het lijkt me hartstikke leuk voor je oudste, ik heb zelf genoten van de kunstacademie.

  3. joep van omme zegt:

    hai mijn naam is joep , ik ben vriend en fan van marc verhaegen .
    ik stuur de link met dit blog ff naar marc .
    dit zijn reacties die hem goed zullen doen
    mischien ook leuk om gratis het les matteriaal te downloaden
    op de site van eureducation
    http://www.eureducation.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=15

    via http://www.senneensanne.com kom je ook op site van hem en zijn blog
    ook namens de fans bedankt voor leuke reactie grt joep

Geef een reactie

