vakantieplannen

Ik hou heel veel van vakantie, van reizen, van er op uitgaan, van nieuwe dingen, van nieuwe mensen, van nieuwe vergezichten.

Toen we op huwelijksreis waren in Milaan vond ik het zo heerlijk om naar buiten te gaan, elke ochtend, terwijl Sytze nog in bed lag, en dan de winkeltjes uit de straat te bezoeken, de bakker, de slager, de kaaswinkel, de groentewinkel en overal wat te kopen voor een lekker ontbijt. Binnen geen tijd wisten alle winkeliers dat we op huwelijksreis waren, in mijn gebrekkige Italiaans, dat wat nog overgebleven was van de maanden dat ik in Pietra Santa gewerkt had en de opera (viaggio di nozze, sposato, marito, mangiare bene) en leefden ze helemaal mee in wat een man op huwelijksreis voor het ontbijt minimaal moest eten om op krachten te blijven (voor de nieuwe lezers… we zijn dit jaar 20 jaar getrouwd). We konden ook niet weg uit Milaan zonder een rondreis langs de winkeliers te maken zodat ik Sytze kon laten zien en wij complimenten over elkaar en lekkere hapjes voor elkaar hadden gekregen. Heerlijke herinnering.

Ik ben ook veel alleen op reis geweest en heb vaak gedacht dat een reizend bestaan wel wat voor mij zou zijn. Maar mijn lief is wat honkvaster en grote zoon ook. Dus sinds zij in mijn leven zijn is mijn reis-realiteit wat beteugeld, al is dat met mijn reisverlangen niet gebeurd (ik ging nog wel eens alleen, of met vriendinnen, en toch wel elk jaar één keer met man en zoon). We gingen vaak naar het huisje in het bos van Tata en dat voldeed ook aan mijn uithuizigheid.

Sinds Alma er is heb ik een medestander. Alma houdt ook wel van op reis zijn, van een rugzak pakken voor het ontbijt en eropuit gaan, van plannen smeden voor wereldreizen, te paard, te voet, met de fiets of met de camper. Ook voor een dagje Blijdorp of een museumbezoek in Leiden, toch allemaal niet naast de deur, was Alma snel te porren.

Maar daar zitten we nu… volgende week hebben we een week vakantie vrijgehouden, met veel moeite, geen ziekenhuisbezoek, geen BSO, geen werkafspraken, geen opleidingsdag, maar ook geen idee hoe we nu op reis moeten. OK, we hebben de leenrolstoel, maar die loopt heel stroef en is niet geschikt voor bos of strand. We zouden graag naar het huisje in het bos willen, maar daar is op het moment geen stromend water en na de winter weet je maar nooit hoe het erbij ligt. Dat was vaak ook wel een soort werkvakantie dus misschien moeten we van de zomer maar wat vrienden met kinderen strikken om gezellig een week of wat bij ons te kamperen en wat mee te helpen, maar dat is niet geschikt voor nu. We moeten na al dat ziek zijn en minder werken best wel een beetje zuinig aandoen, dus om weer zo’n stedentrip te doen als laatst naar Parijs is niet zo verstandig, naast het feit dat ik ook weer een stuk zieker ben en minder kan. Misschien blijven we wel gewoon thuis en doen vanuit hier wat uitjes, ook leuk.

Het voelt even als een kooi. Voor mij was niet gauw een zee te hoog, maar om het heilig reisvuur in een ander te ontsteken zodat voor de ander geen zee te hoog is en hij me mee wil slepen, dat lukt niet. We gaan het vast wel fijn hebben, want dat hebben we meestal, maar het kost ook wel moeite om me te realiseren dat zomaar m’n boeltje pakken en eropuit gaan verleden tijd is. Alhoewel… als we nu een camper kopen, en die zo inrichten dat we zomaar weg kunnen…. zoiets als deze (als iemand bereid is om ons te sponsoren tenminste…).

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, uitje, ziek. Bookmark de permalink .

7 reacties op vakantieplannen

  1. Dikla zegt:

    Jullie zijn ook altijd welkom bij mij!

  2. Lieve zegt:

    Spontaan wat links:
    http://www.camperpunt.nl/gehandicapt.htm
    http://www.stichtingonwheels.nl/asp/home.asp
    http://www.handicamp.nl/
    http://www.handicamp.eu/

    Verder nog een link naar de website van mijn neef Kris, die ondanks een totale verlamming van het onderlichaam (door een ongeval), m.a.w. als full time rolstoelgebruiker, toch zijn jongensdroom waarmaakte: vliegen! Misschien een man om een keer (met mijn groeten) ’n mailtje naar te sturen!
    http://www.handflight.be/nl-history.html

    Heel veel sterkte, goede moed en alle liefs gewenst!!

  3. Jon zegt:

    Ja, zo’n camper hebben wij ook en het is een uitkomst. We hebben een hele ouwe bak, maar wel met vast bed en dat betekent dat ik overdag als we rijden op bed kan liggen en rust, zodat als we aankomen ik nog iets kan doen en kan genieten.
    Die van Marktplaats ziet er echt goed uit en voor een hele redelijke prijs trouwens. Ik hoop dat het je gaat lukken,
    Ik ga nu even die linkjes bekijken, misschien zit er ook iets voor mij bij.
    lieve groet, Jon.

  4. joeke nel zegt:

    ALS VERJAARDAGS CADEAUTJE vragen aan pap en mam ! is niet eens zo duur .mooi verhaal over je huwelijksreis,al weer bijna 20 jaar ,wauw tijd vliegt anton en ik zijn dit jaar 35 jaar samen liefs en sterkte met je uitvlieg verlangens

Geef een reactie

