lijstje

Van de ergotherapeut moest ik een lijstje maken, waar ik al mijn rollen (of belangrijke activiteiten) opschreef. Bij die rollen moest ik ook aangeven of ik er blij van werd en of ik ze belangrijk vond. Nu ben ik heel goed met de computer, dus toen ik eenmaal de rollen had opgeschreven (wel 44), kon ik heel makkelijk mijn rollen in volgorde laten zetten van belangrijkheid en vreugde. Er zijn dus ook dingen die ik belangrijk vind maar helemaal niet leuk en dingen die ik leuk vind maar helemaal niet belangrijk. Het was wel gek zo’n lijstje, maar ook verhelderend.

Vandaag heb ik het lijstje besproken met de ergotherapeut en heb samen met haar besloten welke eerste vijf dingen van mijn lijstje gewipt worden. Ik blijk namelijk zo’n type te zijn waar altijd wel iets bij komt (zoals patiënt zijn, hulpbehoevend, meedenker van de democratische school, twitteraar in verband met de commotie rond thuisonderwijs) en maar zelden iets af gaat. Ik ben vooral altijd geïnteresseerd in iets nieuws en wil dat graag helemaal uitzoeken, maar laat zelden een taakje vallen. Over de rest van de 39 dingen moet ik nog eens rustig na gaan denken, welke mij energie geven, welke ik echt te leuk vind of te belangrijk, en welke ik anders ga aanpakken.

Wat verdwijnt is heleboel sociale media, vooral die met heel veel e-mails gepaard gaat. Ik wil namelijk al die mails lezen (reuze interessant) en ga er dan van de weeromstuit ook iets van vinden. En dat kost allemaal tijd. Het blijft leuk als mensen op mijn blog reageren en mij persoonlijk mailen, maar allerlei discussies over unschoolen of niet en hoe dan, over lesmethodes, over prachtige boeken die ik vast allemaal wil lezen, die ga ik lekker aan mij voorbij laten gaan. Ik heb er reuze veel aan gehad, maar het kan even niet meer.

Want ik ben zoveel tijd kwijt met ziek zijn (zoals dinsdag, dan zit ik zomaar weer een dag en een avond in het ziekenhuis vanwege wat koorts, verkeerde bloedwaarden, ademhalingspijn en bijbehorende scans, de hele dag plus nachtrust weg voor het gezin, gelukkig kon Alma spontaan blijven eten en slapen bij vrienden en de dag daarna naar het Gaiapark), dat wil ik nog wat overhouden voor mijn dierbaren en mijn werk er echt iets weg moet. Ik wil ook energie overhouden om beter te worden. Het blog vind ik te leuk, dat blijft voorlopig nog.

Verder verdwijnt de was (heb ik nog heel lang volgehouden, minus het ophangen dat is al bijna een jaar de taak van Sytze geworden, vanwege het rode t-shirt in de witte was risico), de cavia en de poes verzorgen, en stop ik met het betrokken burger zijn (geen krant meer lezen, behalve als ik zin heb, geen politiek meer volgen en er iets van hoeven vinden, ze kunnen het best een tijdje zonder me), geen getwitter meer en geen facebook kijken. Iedereen die wil weten hoe het met ons gaat is welkom om te mailen, te bellen en langs te komen of het blog te lezen.

Ik ben benieuwd hoeveel rust dit gaat opleveren…

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

3 reacties op lijstje

  1. Kelly zegt:

    I have had to cut back on social media and, essentially, news and blog-reading. While these things are wonderful, they can take away my mental and physical and emotional energy and I’m left less able to look after myself and family.

    Veel succes in het nastreven van uw nieuwe lijst!

  2. happylivingandlearning zegt:

    Hoi Josh,
    Ik kan me er heel goed iets bij voorstellen hoor, dat het nodig is om prioriteiten te stellen. Jezelf en je gezin zijn het allerbelangrijkst, daar hoort de meeste tijd naar te gaan. Wel jammer, maar heel verstandig.

    Dikke knuffel!
    Ellen

  3. Mirjam zegt:

    Groot gelijk, maar moeilijk! Hoe is het nu met de overige 39 punten? 😀

Geef een reactie

