deze week

Deze week begint mijn nieuwe schema tot me door te dringen en begin ik te merken dat ik meer tijd heb. Ik ben een deel van mijn werk aan het overdragen aan Sytze, ik heb geen eindeloze mailbox meer vol met mails over unschooling en thuisonderwijsperikelen, Alma is veel op pad geweest met deze en gene omdat het hier vakantie was. Dat brengt rust.

Van de gemeente heb ik te horen gekregen dat ik alle zaken ga krijgen die we hebben aangevraagd en over een week komt iemand een rolstoel aanmeten en een scootmobiel testen. Dat gaat opeens vlug. Ik verheug me inmiddels er erg op, met dit mooie weer voel ik me opgesloten in mijn huis en tuin.

We wachten wel allemaal nog op de start van de school (morgen hoop ik weer meer over te horen), het startfeest was leuk en gezellig, maar de echte start is dringend nodig hier. Eén van de belangrijkste dingen die ik leerde toen we begonnen met unschoolen is ‘zeg meer ja’. Dat vond ik heerlijk om te doen en het deed Alma zienderogen goed. Maar de laatste tijd zeg ik veel te veel nee, omdat ik geen puf heb in Alma’s experimenten, omdat ik pijn heb en de lol er niet van in kan zien, omdat ik gewoon eindeloos veel niks wil doen en op bed wil liggen. Ik zeg nog wel ja, maar niet genoeg voor mijn en Alma’s behoefte.

Gelukkig kunnen we nog steeds heel veel lezen samen (op het moment ‘De gebroeders Leeuwenhart’, hiervoor ‘Superdetective Blomkwist’, allebei van Astrid Lindgren) en film kijken en ‘Age of Empires’ spelen. We spelen elke dag piano samen en ze heeft 10 cadeautjes voor moederdag in elkaar geknutseld (een mooi schilderij van een paard in een wei,

een moedervogel met een nest waarin al één vogeltje uit het ei is, een tasje om tumtummetjes in te doen aan een ketting, enzovoort), ze leert steeds beter hoelahoepen, ze kan 150 keer achter elkaar op haar billen op de trampoline komen en weer opstaan, ze leest eindeloos stripboeken en de nieuwe encyclopedie, ze schrijft en ze bakt cakejes, maar… we gaan niet op ontdekkingsreis, we spelen geen Pippi Langkous, ik wil niet nat worden met het waterpistool, we doen niks met de scheikundedoos, ik ga niet mee hoelahoepen, ik speel niet het sokkenuittrekspel, ik ga niet mee zwemmen, ik ga niet vliegeren, ik ga niet van die enorme bellenblaasbellen maken op de Pietersberg,

ik rij geen paard en loop niet mee naar de bakker. Gisteravond ben ik wel meegegaan naar de ontzettend lekkere ijssalon (voor een kokos en een passievrucht ijsje) en hebben we langs de Maas gefietst (ik heb ontdekt dat als ik de heuvels vermijdt en de versnelling van de elektrische fiets op 2 of 3 zet dat ik dan heel langzaam nog kan fietsen, Alma gaat wel als een hondje heen en weer, het gaat haar te langzaam) en daar ben ik dan ook heel erg trots op en blij mee.

Maar als ik niet genoeg pijnstillers slik doet deze week elke ademhaling pijn, word ik elke keer wakker als ik ’s nachts op mijn verkeerde zij ben gerold, droom ik vreselijke dromen over omhullingen die steeds strakker worden en ben ik huilerig en moe. Als ik er wel genoeg slik ben ik zo moe dat ik telkens kan slapen en voel ik me onwezenlijk. Als ik zing of fluitspeel raak ik buiten adem en halverwege de trap moet ik vaak even stoppen. Volgens de revalidatiearts ben ik burn-out van het ziek zijn en ik denk dat ze gelijk heeft. Ik vind het moeilijk om me aan te passen aan de steeds wisselende fysieke klachten. Over een week krijg ik weer uitslagen van allerlei onderzoek en dan weten we misschien weer meer en worden misschien de medicijnen weer aangepast.

Feestelijk was dat deze week ook grote zoon jarig was. Omdat hij op zijn verjaardag zelf ’s ochtends vroeg met de Tuna naar Tenerife zou gaan kwam hij het al op vier mei vieren. Het is heerlijk om zo’n grote zoon te hebben, hij is 19 geworden, het is speciaal om al zo lang moeder te zijn. We hebben hem verwend met cadeaus, lekker eten voor hem gekookt en ’s avonds lang spelletjes gedaan. Sinds hij uit huis is is het extra gezellig als hij thuis is, we genieten er alle vier van. Hij bleef slapen en is de volgende ochtend, met zijn Tuna kleren aan, bij het station afgezet.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, boeken, knutselen, muziek, paarden, sarcoïdose, thuisonderwijs, unschooling, ziek. Bookmark de permalink .

12 reacties op deze week

  1. Mariska zegt:

    Ik word keer op keer stil als ik jouw berichten lees. Ik heb bewondering voor je kracht en de manier waarop je steeds weer de mooie dingen in het leven ziet en weet te beschrijven.

    • thuisschool zegt:

      ik ben niet heilig hoor, ik heb ook dagen waarop ik het minder zie zitten, maar er blijft ook veel te genieten over.

  2. Klijnsma zegt:

    Nog van harte proficiat met grote zoon!

    • thuisschool zegt:

      Bedankt! hij is inmiddels bruin en verbrand terug uit Tenerife en hun Tuna heeft drie prijzen (waarvan één voor de beste serenade) gewonnen!

  3. Miriam zegt:

    Gefeliciteerd met je zoon!

    En een dikke knuf in deze zo moeilijke tijd…. {Josh}

    liefs,
    Miriam

  4. chaja zegt:

    Jemig, kan jij ook al piano- en fluitspelen? Wat ben je toch een veelzijdig mens! Nu ken ik je al zo lang en je blijft me steeds weer versteld doen staan!
    Enne…… jij zegt nog altijd heel veel vaker “ja” dan de gemiddelde moeder met een topconditie (inclusief ondergetekende).
    Veel liefs!
    Chaja

    • thuisschool zegt:

      bij dat pianospelen moet je je niet te veel voorstellen hoor, Alma heeft de eerste drie lessen gehad en ik speel vrolijk mee… Verder bedankt voor het gezellige meeleven en ja we kennen elkaar inmiddels bijna 30 jaar!

  5. Mirjam zegt:

    Je bent een kanjer Josh! Ik hoop dat je heel snel weer wat mobieler bent! xxx

  6. Klijnsma zegt:

    Hoe zit dat met die bellenblaasdinges?
    Is dat regelmatig of …
    Zou dat ook wel eens live willen zien!

    • thuisschool zegt:

      ik wil nog steeds een keer een emmer bellenblaas maken en het gaan proberen op de pietersberg ofzo, ik zal je waarschuwen als het zover is!

Geef een reactie

