de ontembare vrouw

Ik ben een boek aan het herlezen van Clarissa Pinkola Estes: De ontembare vrouw.

In het Engels heet het Women Who Run with the Wolves (en bij Amazon kan je er in kijken).

In De Ontembare Vrouw verzamelde Clarissa Pinkola Estes, een ervaren Jungiaans-analytisch therapeute en cantadora (bewaarder van oude verhalen), veel oude sprookjes, mythen en verhalen uit de hele wereld, die ze analyseert op de verborgen betekenis. Ieder verhaal – van `La Loba, de Wolfsvrouw” tot `Het meisje zonder handen” – wordt boeiend en soms verrassend naverteld en vervolgens ontleed.
Ze maakt een vergelijking  tussen wolven en vrouwen, die helaas in de Nederlandse titel is weggevallen. Een gezonde vrouw heeft, volgens haar, veel weg van een wolf: zij is robuust, vol levenskracht, levenschenkend, sociaal, zich bewust van haar territorium, inventief, loyaal, zwervend. Maar raakt een vrouw gescheiden van haar wilde natuur, door teveel tegenslag en inperking, dan wordt haar persoonlijkheid schraal, zwak, schimmig en spookachtig.

Ik lees het boek voor mezelf en voor twee mij zeer dierbare vrouwen die net opgenomen zijn in de psychiatrie. Het doet me goed om het boek te herlezen (ik heb het al een jaar of tien geleden gelezen), voor mezelf, en omdat het me ook helpt in de opvoeding van Alma. Alma is een kind dat gedijt bij een portie wildheid, en zo was ik zelf ook als kind. Ik leer door dit boek hoe belangrijk het is om die wildheid de ruimte te geven, door haar te helpen om haar eigenheid te combineren met het besef hoe de sociale werkelijkheid is. Ik leer ook omgaan met mijn verlangen om die wildheid te beteugelen, zowel voor mezelf als voor haar, opdat we in de gemeenschap passen. Het leert me ook weer hoe gevaarlijk het is om de wildheid te ontkennen en te veel te willen inperken, aanpassen.

Het is ook een welkome verdieping van mijn coachopleiding, die mij soms te vaak alleen om methodes en technieken gaat, en het intuïtieve werken minder bespreekt. Na dit boek wil ik nog meer boeken van haar lezen.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, boeken, lezen, unschooling. Bookmark de permalink .

2 reacties op de ontembare vrouw

  1. Corrie zegt:

    Voor alle ontembare vrouwen, voor diegenen die niet altijd kunnen doen wat ze zouden willen doen en voor onze dierbare zussen. Zou het boek graag eens van je lenen, Josh!

  2. Dat klinkt echt als een boek voor mij ook! Ik zet ‘m op mijn leeslijst, bedankt voor de tip Josh!

Geef een reactie

