kangoeroe

Waar houdt de thuisschool zich op het moment mee bezig? Met een aantal dingen: dierenplaatjes van de AH (wie ze over heeft en aan Alma wil doneren, heel graag, stuur een mailtje en ik stuur het adres!), ze heeft het boek, leert de weetjes uit het hoofd en is straks een volleerd dierenkenner (als ze dat al niet was…) en met de kangoeroe wiskunde wedstrijden. Het was een wedstrijd waar grote broer met veel plezier en succes aan meedeed en Alma wilde ook wel eens.

Op de site van kangoeroe (http://w4kangoeroe.nl/kangoeroe/) kan je oude wedstrijden en de uitwerkingen downloaden, vanaf groep 5-6 en ze heeft inmiddels een aantal wedstrijden gemaakt. De opgaven zijn een mengsel van heel goed lezen, logisch nadenken en rekenen. Sommige doet ze zo, het lijkt alsof er op een organische manier een antwoord ontstaat bij Alma, maar op sommige bijt ze haar tanden stuk. Het lezen is soms een probleem, want als Alma leest dat ze de opgaven in 50 minuten moet af hebben, heeft ze het in 25 minuten af en dan ontstaan er soms leesfouten. Maar wat ik vooral merkte is dat Alma alles in haar hoofd wil oplossen en dat dat haar soms opbrak (nu moet ik natuurlijk wel heel trots vertellen dat ze toch zo’n 75% van de opgaven goed heeft). De opgaven waren nog net makkelijk genoeg voor haar dat ze, ondanks aandringen van mij dat ze kladpapier gebruikt, het in een steeds grotere wolk om haar hoofd heen wilde oplossen. En als een opgave soms uit drie opeenvolgende stappen bestaat, sluipt er zo een foutje in, dan kan 38 tijdens het nadenken over de volgende stap zomaar 36 worden.

Als oplossing zijn we gewoon een niveau hoger gegaan, we zijn de opgaven voor groep 7-8 gaan maken, samen. De som moest ze me voorlezen (minder kans op leesfouten), en de opgaven werden zo moeilijk dat ze echt niet mee zonder opschrijven kon. Nog steeds had ze soms zomaar het goede antwoord, maar dan liet ik me uitleggen hoe ze tot het antwoord was gekomen (de ik-snap-dit-echt-niet rol werkt heel goed). En als ze halverwege het voorlezen steeds zachter ging lezen stelde ik even voor of het nu tijd werd voor een tekening of een berekening op papier.

Het duurde veel langer voordat alle opgaven klaar waren, maar het heeft een belangrijke les opgeleverd: namelijk dat de tijd nemen om dingen op te schrijven, of te tekenen helpt! En voor Alma is dat een belangrijker wiskundeles dan nog meer staartdelingen of vermenigvuldigingen maken.

*** Heet van de pers: van de kangoeroe wedstrijd opgaven die ze net maakte, weer van groep 5-6, heeft ze alles goed! en een hoop kladpapier gebruikt, ongelooflijk… ook wel over de tijd gegaan, met een minuut of 10, en af en toe mij een vraag voorgelezen, zodat ze zeker wist dat ze het goed las. En toen ik van te voren vroeg wat ze van de keer samenwerken aan de opgaven van groep 7-8 geleerd had, zei ze met een grote grijns: neem altijd je moeder mee naar een kangoeroe wedstrijd en laat haar alles opschrijven wat je zegt… ­čśë

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, dieren, dyslexie, experiment, hoogbegaafd, lezen, rekenen. Bookmark de permalink .

2 reacties op kangoeroe

  1. Lieve zegt:

    Waar vond jij die opgaven voor Groep 5-6, ik vind alleen maar opgaven vanaf Groep 7-8…

Geef een reactie

