vakantie

Er was even radiostilte want we gingen op vakantie, met z’n drieën, naar het Lauwersmeer. Een huisje op een vakantiepark, en vakantie was het! Kanovaren, elke dag zwemmen, eindeloos vaak van de kabelbaan, tafeltennissen, bowlen, jeu de boule, schommelen, midgetgolf, airhockey, poolbiljard, spelen met andere kinderen, vis eten, op de boot naar Schiermonnikoog, in de zee zwemmen, zeekraal zoeken en eten, op bezoek bij familie in het Noorden of ze op bezoek krijgen, vliegeren, bekaf worden en eindeloos lang uitslapen, vuurtjes stoken, elke ochtend broodjes kopen in de parkwinkel, oefenen voor zeeotter, naar de zeehondencrèche, voorgelezen worden, voorin de bus rijden en veel wandelen en fietsen.

En daar zat ik dan tussen, doodsbang dat we om zouden slaan en tevreden opgewonden om weer eens in een kano te zitten. Het waaide die dag verschrikkelijk, Sytze moest al zijn kracht aanwenden om een beetje op koers te blijven en Alma schepte zoveel water in de boot dat ik met kletsnatte billen er na een uur weer uitkwam.


De dag naar Schiermonnikoog was heerlijk. Hij begon koud en nat, maar eenmaal op Schier was het droog en zijn de heren met Alma in zee gegaan. Ik vond het veel te koud, maar het was leuk om te bekijken. Aan het einde van de dag werd het prachtig zonnig weer en hebben we eindeloos gevliegerd met de nieuwe vlieger.

Het was een andere vakantie dan anders. Niet naar het huisje in het bos, waar we alles kennen en het een feest is om alles terug te zien, maar naar een luxe, maar onbekend huisje. Waar de paden geasfalteerd zijn en ik er makkelijk overheen kan met de scootmobiel, het huisje centrale verwarming heeft naast de open haard, met stromend water en een echte badkamer. Waar ook andere kinderen zijn, met hun ouders, waar je mee kunt spelen, zodat je eindeloos lang in het zwembad kan blijven, of in het meer. De natuur was mooi, het weer viel wat tegen, maar we konden toch elke dag eropuit. We hadden een bus gehuurd, zodat alles mee kon wat ik tegenwoordig nodig heb.

Doordat ik nieuwe medicijnen heb, heb ik veel minder pijn, kan ik beter slapen, heb ik wat meer energie. Dus durfden we het aan en kregen we een vakantie cadeau van onze lieve Tat. Het was vreemd en heerlijk. Geen werk mee, geen computer zelfs. Boeken en tekenspullen, vliegers en zwemspullen. Met elkaar zijn, genieten van Alma’s genieten, er even helemaal uit en wat meemaken. Weer voor het eerst kleine wandelingetjes maken, zelfs één keer wel een kilometer lang.

Maar oh, wat ben ik ook boos geweest. Boos op de verlammende moeheid na een dag rijden in de bus, boos op mijn kwetsbaarheid en mijn onvermogen, boos op mijn angst om te vallen, om nat en koud te worden, boos op het verplichte middagdutje, boos op het betuttelen door anderen, boos op het idee dat dit het nu is, dat ik hier het mee moet doen, dat mijn tijd van avonturen voorbij zijn, en dan ook weer boos op mijn boosheid.

Gelukkig was er dan ook weer het weidse uitzicht, de lucht met prachtige wolken, de zon, de tevredenheid van Alma, lekkere croissants voor het ontbijt, de trui voor Alma die onder mijn handen ontstaat, de zee, de konijntjes en de reeën en mijn lief.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, buiten, natuur, sarcoïdose, spelen, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

4 reacties op vakantie

  1. Annelies zegt:

    Wat een heerlijk blogje! Ondanks je vermoeidheid, ziek zijn en tegenslagen lees je eruit dat jullie enorm genoten hebben!
    Hopelijk komen er nog heel veel van deze dagen!!!

  2. corrie zegt:

    Wat heerlijk Josh!

  3. Chaja zegt:

    Hee, welkom terug. Ik miste je al en had net besloten je te gaan bellen (dat blijft so wie so een goed idee). Lieve tante Tat die jullie zo’n vacantie gegund heeft.
    Tot hoors binnenkort!

  4. Ils Klijnsma zegt:

    Goh, ik maar denken dat je ergens gevloerd lag door een longontsteking!
    Supertijd – onvergetelijke tijd!

Geef een reactie

