herfst

Opeens is het herfst en speelt mijn hazenhart op. Er staan allemaal boze beren en leeuwen op de weg naar de volgende zomer, op de weg van het leven.

Wat voor zin heeft het om mijn opleiding te doen als ik geen energie heb om met cliënten te werken? Wat voor moeder ben ik eigenlijk als ik niet eens tikkertje met mijn kind kan doen? Wat voor partner ben ik eigenlijk als ik elke avond gelijk met Alma naar bed ga? Wat voor zin heeft het om plannen te maken als je chronisch ziek bent en nooit weet hoe je je voelt?

Mijn moed is ver te zoeken, het laagje geluk en vrolijkheid is dun boven de kolkende massa lava van angst en verdriet. Ik heb de neiging om iedereen van wie ik hou te slaan als ze ook maar iets van me verlangen, al is het antwoord op de vraag of ik een kopje thee wil. Ik word helemaal gek van de adviezen die ik krijg, ook al zijn ze van mezelf.

Maar ik kan mezelf aan mijn haren uit het moeras trekken en dat werkt elke keer weer, al is het maar voor even. Dus ik drink een lekker kopje thee als Sytze en Alma zo lief zijn geweest om naar Simon Levelt te rijden en mijn favoriete Jasmijnthee te halen. En ik geniet ervan. Dus ik stap uit bed om met Alma en haar portemonnee vol geld naar de Game Mania winkel te gaan en besteed een uur aan het zorgvuldig overwegen welke spellen voor de Wii gekocht worden en wat voor later op de verlanglijst gaat. En ik ben blij als ik haar heel tevreden hoor zeggen dat ik haar zo goed heb geholpen. Dus ik werk wel een beetje elke keer aan mijn portfolioverslag voor het eindexamen en geniet van de gesprekken met mijn eindexamencliënten.

Stapje voor stapje, moment voor moment. Elke keer de keuze proberen te maken voor de beste optie mogelijk. En soms even mopperen tegen vrienden die willen luisteren.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

Een reactie op herfst

  1. Ragna zegt:

    Stapje voor stapje. Goed zo dappere volhouder! Ik hoop dat je trots bent op jezelf, want dat mag, of nee dat moet!! Xxx

Geef een reactie

