dipje

Deze week had ik een dipje, hopelijk is het alleen maar voor even, maar het is ernstig genoeg om het nu toch te benoemen. Vandaag maar eens besloten om een pyjamadag toe te staan en helemaal niets te hoeven doen. We kregen zelfs ontbijt op bed van Alma, nadat we eerst een bestellijst hadden moeten invullen. Sytze deed al het heen en weer rijden dat er op zondag is (paardrijden heen en weer, naar vriendje heen en weer, kilometers door wind en regen).

Ik had de teentoestand toch onderschat, het gaat nu eindelijk pas beter. Ik ben al een week slecht aan het slapen, veel last van de dunne vezel neuropathie dus veel pijn en ik kon mijn draai niet vinden. Kom weer moeilijk uit mijn woorden, maak mijn zinnen niet af en wil elke dag veel meer dan ik kan. Mijn kamer is nog steeds niet ingericht, kom ook maar mondjesmaat toe aan de dingen die ik moet uitzoeken, zodat het allemaal opnieuw een plekje kan krijgen. Er zitten ook hele moeilijke vragen bij, wat doe ik bijvoorbeeld met allemaal oude brieven, wat doe ik met mijn dagboeken die meer dan 30 jaar terug gaan. En wat doe ik met mijn leven dat nu zo anders is dan ik verwacht en gewenst had.

In mijn kast staan ook de zelf-huizenbouw-boeken, mijn computerboeken, al mijn cursusmappen voor cursussen die ik zelf heb ontworpen en gegeven, mijn coachingsboeken, mijn quilt-maak-boeken, mijn kunstboeken, mijn schetsboeken van jaren. Bergen met foto’s, van reizen, van huizen, van verbouwingen, van vrienden, van een jonge en fitte variant van mij. Al mijn plannen voor later als ik groot ben slingerden door mijn kamer en riepen naar me, al die plannen die ik niet meer ga doen.

Ik kan in zulke weken me ook niet afleiden met lezen, daar heb ik de concentratie niet voor en alle boeken wijzen me op mijn onvermogen. Het boek over Rome van Robert Hughes begon als een snoepje, maar na een bladzijde of 15 ben ik klaar. Ik wil gewoon zelf naar Rome en het zien. Ik wil me niet verdiepen in zo’n dikke pil. Ik kan ook niet kiezen waar ik mijn energie aan op maak en verstrooi daarom wat ik heb en doe voor mijn gevoel niets.

Komende week moet ik een beetje fit zijn, Alma is jarig, met een zwemfeestje (gelukkig komt er hulp mee, voor extra auto en mee zwemmen), grote zoon komt koken voor haar, we vieren Sinterklaas. Maar morgen moet ik naar de neuroloog en volgende week naar de hematoloog en tussendoor moet ik nog weer bloed laten prikken en naar de revalidatie en een activiteitenschema maken voor mezelf voor de ergotherapeut.

Ik ga nu nog even Human Planet kijken, de serie van de BBC over hoe mensen overleven in extreme streken op aarde. Daar word ik vrolijk van.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

3 reacties op dipje

  1. baasbraal zegt:

    Nou, mijn reactie op Facebook was iets te snel en oppervlakkig gegeven, sorry. Het is heel moeilijk als je op een punt in je leven komt waarin je moet toegeven dat je van alle dingen die je nog wilde doen in je leven, ineens beseft dat je het meeste daarvan nooit meer zult doen. Daar mag je best even depressief van zijn en ook van het feit dat je alsmaar slecht slaapt en pijn hebt. Dan is het advies voor een daglichtlamp net zoiets als een pleistertje op een slagaderlijke bloeding. Sterkte meid, veel sterkte, ik ben met je depressief mee en denk aan je……

  2. Klijnsma zegt:

    Alvast een gelukkige verjaardag gewenst!
    En mag het een troost wezen. Ik ben gezond, maar ik geraak ook niet in Rome. Heb er eenvoudig weg geen geld voor! Dan zeggen mensen dat ik eindelijk eens uit werken moet. Daar heb ik gewoon de fut niet voor. Dus val ik ’s avonds als een dweil in de zetel, denkende aan al die dingen die ik nog wil doen. En soms word ik daar ook heel boos van…

Geef een reactie

