goede raad, of hoe onveilig kan je wereld zijn

Sinds ik ziek ben krijg ik goede raad, van mensen die heel dicht bij me zijn, van artsen, van therapeuten en van jan-en-alleman die ik nauwelijks ken.

Blijf maar lekker zitten. Zou je dat wel doen? Maar hoe zit het dan met je kwaliteit van leven? Ik zou dat niet kunnen hoor, zo ziek zijn. Je moet eens The Secret lezen, daar kan je lezen hoe je er van af komt. Jij zou eens een familieopstelling moeten doen, je kan ook je ziekte opstellen. Heeft het met stress te maken, jij werkt altijd zo hard. Zo’n schema als jij volhield, dat moest een keer fout gaan. Weet je wel dat suiker vergif is voor je? ’t Werd ook tijd dat Alma naar school ging, het was allemaal te veel voor je. Bieten zijn heel goed tegen ijzergebrek, veel beter dan van die pillen. Wil je wel echt beter worden? Is het geen escape om ziek te zijn? Je moet eens naar een integraal therapeut, die helpt je er wel van af. Met al die medicijnen kan je toch nooit beter worden, dat is alleen maar slecht voor je lichaam. Weet je dat je zelfs kanker kan genezen als je veel basisch water drinkt? Moet je ook eens proberen. Is dit niet een complexe manier van zelfmoord plegen? Ik heb nou toch een mooi artikel gelezen over iemand, daar moet je heen, die kan alles genezen, gewoon met… (licht, mineralen, voedingssupplementen, acupunctuur, homeopathische medicijnen, voeding, massages, enzovoort). Regelmatiger leven is goed voor je. In het reine komen met je verleden, daar worden veel mensen beter van. Maar je hoeft toch niet meer te lezen, je hebt al zoveel gelezen.

Als je ziek bent willen mensen je helpen, dat is mooi. Veel mensen zeggen dingen tegen me, geven me goede raad, uit liefde, omdat ze me niet willen zien lijden, omdat ze graag willen dat ik beter word. Meestal lukt het me om met liefde te luisteren en naast me neer te leggen wat me niet helpt. Maar mensen zeggen ook dingen tegen me omdat ze het doodeng vinden dat ik zomaar, zonder reden ziek ben geworden. Als dat waar is, zouden zij namelijk ook zomaar zonder reden ziek kunnen worden. En dus is er een speciale reden, waardoor ik misschien ziek ben geworden, een bijgelovige reden. Suiker gegeten, oei! Melk gedronken, oeps! Niet elke dag een uur gesport! Te veel of te weinig orgasmes, maar weet je dan niet dat? En dus is er ook een makkelijke oplossing, die zou werken als ik het maar zou zien. Dan ben ik weer veilig, en zij ook.

De ziekte als een metafoor, de ziekte die staat voor een psychologisch probleem, een probleem van de maatschappij (voeding, stress), voor te weinig wilskracht. Susan Sontag heeft daar al een tijd geleden een boek over geschreven, toen zij zelf kanker had (Illness as Metaphor). Ik heb het gelezen toen ik mijn hand niet omdraaide voor een boek meer of minder.

Dus lieve mensen om me heen, willen jullie alsjeblieft even nadenken voordat jullie me goede raad geven? Even jezelf verplaatsen in mijn positie en bedenken, voelen, of je zelf dan die goede raad, met zo’n stelligheid zouden willen krijgen?

Ik ben natuurlijk wel zielsdankbaar met vriendschap, liefde en hulp, die ik in zo’n grote mate mag ontvangen. En praten, over heel veel onderwerpen, vind ik ook bijna altijd fijn.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in sarcoïdose, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

9 reacties op goede raad, of hoe onveilig kan je wereld zijn

  1. Klasina zegt:

    (((Knuffel))) Geen goede raad van mij maar wel heel veel respect, je bent een Fijn mens. En dat durf ik best te zeggen zonder je ooit ontmoet te hebben, o zo 🙂

    • thuisschool zegt:

      bedankt Klasina, deed me goed om nog voor ik ging slapen je reactie te lezen.

  2. Chaja zegt:

    aha, ik ben dus niet de enige die allang in bed had moeten liggen en toch achter de computer zit… Geef jij mij eens een goede raad en stuur me naar bed, Ik beloof je dat ik heel gehoorzaam zal zijn ; )
    Volgens mij weet je al zo’n 50 jaar wat het beste voor je is, zelfs al is het niet best.
    Welterusten,

    • thuisschool zegt:

      hopelijk ben je netjes naar bed gegaan zonder mijn goede raad? jij kan het weten, je kent me al zo lang…

  3. Klijnsma zegt:

    Ook hier een dikke knuffel van ons allemaal!
    Het doet me opeens beseffen dat mensen ook hoogbegaafd zijn zien vanuit het standpunt dat er wel iets ernstigs mis moet zijn met ons. Want ook hier word ik te pas en te onpas overladen met ‘goedbedoelde’ adviezen. En als ik die netjes naast me neer leg en het gaat een keer niet zoals het hoort, wees maar zeker dat ook dat je dan niet bespaard blijft. Eigen schuld… je hebt er ook zoveel op de wereld gezet… zijn ze gehandicapt?… moet wel mis gaan met dat schema van jou!
    Ik heb al vaak gedacht liever geen contact meer te hebben met mensen, dan al die goede kul te moeten aanhoren. Maar dat maakt ons vast asociaal.
    Al is het een andere uitvalbasis… erover nadenken… ik word er zowaar misselijk van!
    Leef gewoon je eigen leven en omring een ander met veel liefde. Ik heb je graag, Josh!

    • thuisschool zegt:

      Oh, ja, Ils, en dan geef je nog TO ook, dat zal ook nog wel wat adviezen geven. Moeten jouw kinderen ook vaak maar leren hoe de echte wereld eruit ziet? Daar kunnen ze niet vroeg genoeg mee beginnen. Sterkte meissie, met je mooie schare…

  4. Klijnsma zegt:

    Wij zijn sowieso wereldvreemd: vijf kinderen, een moeder die niet uit werken gaat, hoogbegaafd, TO en dus helemaal niet echt in deze wereld. Maar och, wat geeft het?
    Ik zou het niet anders willen…

  5. Je komt bij me over als een hele zelfstandige sterke vrouw. Ga zo door je weet kennelijk goed wat je zelf wel en niet wil hou daaraan vast!

    Groeten Adriana

Geef een reactie

