lijstjes

Gisteren las ik een bericht op het blog van Véronique (hier) dat helemaal paste bij mijn lijstjesfase. Het bericht gaat over de mogelijkheid om een lijst te maken van dingen die je snel terug kunnen brengen naar je eigen “comfort zone”, omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om te leven zonder daar wel eens helemaal buiten te vallen. Je hebt wel eens van die dagen dat alles mis loopt, of nachten dat iedereen moet hoesten en je dus heel moe bent, of uren die je moet wachten in het ziekenhuis omdat je net op carnaval een acute ontsteking krijgt, of een kind dat precies tegen je grein in schuurt, of een partner die niet lekker in z’n vel zit, of …

Ze vroeg wat mijn lijstje van dingen was:

1. Glimlach (dat voelt soms heel kunstmatig, maar helpt wel om mijn frons weg te halen, brengt ontspanning en doet me de zaken lichter zien)
2. Adem drie keer langzaam en volledig uit (eigenlijk hoorde die op 1 te staan, mijn schouders zakken dan tot normale hoogte, er komt meestal vanzelf een glimlach en ik kan in ieder geval weer voelen hoe ik me voel)
3. Zing over de situatie op een opera achtige manier (oh, de melk, meeeeeeelk is over over over gekookt! Wat erg, wat ererererg, wat vreeeeeeeeselijk. Liefst hard en met veel tierlantijnen, elke situatie wordt er anders van. Je ademt in ieder geval eens goed door, gooit je borstkas en hartstreek open.)
4. Kijk naar de hemel (zelfs als het regent dan is daar nog steeds veel meer ruimte dan je dacht.)
5. Neem de tijd om een kop ( jasmijn) thee met melk te drinken, zet de thee als er niets meer is (ik krijg er warme handen en buik van, dan doet alles minder pijn. De melk in de thee staat voor troost.)
6. Ga naar buiten (zuurstof, andere omgeving, even weg van de situatie, ruimte)
7. Tel mijn zegeningen (mijn kinderen, mijn man, een dak boven mijn hoofd, genoeg geld, vrienden en vriendinnen, breiwerk, cliënten, ik leef, iPad)
8. Laat de boosheid eruit voordat hij bedorven is (word boos voordat je zo giftig bent dat je heel veel gemene en onware dingen zegt tegen mensen van je houdt, want dan is het ook snel over)
9. Knuffel iemand waar ik van houd (simpel en doeltreffend)
10. Aai mezelf over een stukje bloot vel (arm, hand, wang, een vorm van knuffelen die me kan troosten)

Ik moest laatst ook een lijstje met 10 wensen opschrijven, ik heb er al eerder over geblogd. Voor komende week moet ik de wensen specifieker maken, en het blijft moeilijk wat ik nu precies wil. Maar goed, de vorige keer hielp het ook om erover te schrijven, dus dat doe ik nu maar weer…

  1. Weer werken, elke dag 1 cliënt. (De eerste cliënt is binnen, dankzij erover bloggen, en het vervult me zoals altijd met vreugde om een coachtraject te doen. Ik heb alleen helemaal geen zin in werven, ik wil gewoon met cliënten werken. Dat is wat ik kan, niet de zooi eromheen. Iemand zin om voor me te werven?)
  2. Een rondje kunnen lopen, van een half uur. (buiten wil ik dat, niet op een loopband ofzo, nee gewoon een rondje buiten, even langs het veld. Naar buiten gaan door de voordeur en door de achterdeur weer naar binnen, zoals vroeger. Ik vind het niet erg om mijn stok mee te moeten nemen, als het langzaam gaat vind ik ook OK.)
  3. In zee zwemmen (in zee drijven of zitten is ook goed, maar zee is waar ik heel veel zin in heb. Het geluid van de golven, de smaak op mijn lippen, het heen en weer van de branding, het gevoel op je huid.)
  4. Paardrijden op de Pietersberg (gewoon op één van de bekende paarden zitten, zonder zadel, zonder bit. Alleen stapvoets is prima, een half uur is voorlopig lang genoeg. Buiten zijn, niet in een manege ofzo.)
  5. Met Alma naar het zwembad (Dat heb ik inmiddels gedaan, we zijn naar Thermae 2000 geweest. Ik werd er kapot moe van, maar het was ook lekker. We hadden het goed samen. Het water was net warm genoeg en het sneeuwde toen we buiten zwommen. Dat gaan we nog een keer doen, daar wil ik best drie dagen voor moeten uitrusten achteraf.)
  6. Zelfstandig op reis (gewoon in de auto, alleen, ergens heen. Naar vriendin ofzo. Of naar het buitenland. Nog niet een helder beeld bij, iets met vrijheid…)
  7. Een avond uit met Sytze, eten en de film, of eten en theater (nu moet ik kiezen uit één van de twee, maar een hele avond weg, zo vanaf 5 uur, dat lijkt me wel wat.)
  8. Alma naar school brengen (dat heb ik inmiddels gedaan, met de auto. De kou was de belemmering. Gewoon vroeg vertrekken dan vind ik nog wel een plaatsje. Daarna uitrusten.)
  9. Naar de Documenta 13 (daar heb ik toen al over geschreven)
  10. Een boek schrijven (voorlopig houd ik het bij bloggen. Wil ook meer over coaching gaan bloggen op de site van Mixed Media. Dat komt wel.)

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, breien, buiten, dieren, kunst, natuur, paarden, sarcoïdose, vrienden, ziek. Bookmark de permalink .

3 reacties op lijstjes

  1. Chaja zegt:

    11. een reactie in je blog lezen dat een vriendin je alvast uitnodigt als je punt 6. uit gaat voeren….

  2. Pingback: bang | leven met een chronische ziekte

Geef een reactie

