TEFAF 2012

De TEFAF dit jaar is een rollercoaster. Ik had me er op verheugd, me voorgenomen om een passe partout te kopen zodat ik elke dag een paar uur kon gaan. Na het fiasco van vorig jaar, toen Sytze me na een uurtje moest terug brengen en ik een paar dagen kapot moe was, dacht ik het dit jaar goed te regelen. Ik heb nu tenslotte een scootmobiel, kan me zelfstandig verplaatsen, hoef niet te lopen, en woon echt heel dichtbij.

Vrijdag, op de eerste dag van de beurs, ging ik vrolijk op weg. Alleen, want Alma voelde zich nog niet lekker genoeg en Sytze bleef thuis voor haar en werk. Eenmaal daar zonk de moed me in de schoenen. Me in mijn lompe blauwe monster tussen alle elegante mensen begeven? Waar is het opritje voor mijn mobiel, hoe krijg ik de deur open, opeens realiseerde ik me dat mijn monster bakbeest nog onder de modder van een winter lang rijden zat. Ik zag er wel mooi uit, in mijn nieuwe vest en kasjmier sjaal met zilveren spikkeltjes, maar ik voelde me zo lomp in mijn scoot. Het was super druk, vol met hele mooie mensen, voor mijn gevoel allemaal slank en succesvol en niemand maakte plek voor me, integendeel als ze me zagen gingen ze juist even snel voor me langs. Ik kon moeilijk door de gangen, kon regelmatig een galerie niet binnen omdat ik nergens kon keren of het drempeltje niet kon nemen. Mensen keken over me heen, het was moeilijk oogcontact te maken. Het zweet droop langs mijn rug en ik kon niet eens de rust nemen om naar het werk te kijken. Ik had het gevoel dat ik geen recht had om daar te zijn, een vlek op de schoonheid.

Maar ik was vastbesloten me niet klein te laten krijgen door de spoken, die voor een deel in mijn eigen hoofd zaten. Ik wilde kijken naar de kunst, daar kwam ik voor, dus kijken ging ik.

Opeens zag ik tekeningen van Andy Warhol, mooie tekeningen. In een ander leven, voor ik kinderen kreeg (ik was al wel zwanger van grote zoon), voor ik in een rolstoel zat, had ik mijn eindexamenscriptie geschreven over Andy Warhol. Over de kracht van de repetitie in zijn werk. Het maakte me gelukkig om de tekeningen te zien, zijn vroege werk. De tekeningen zijn gemaakt volgens de blotted line technique.

Ik kon goed in de galerie kijken, nam de tijd om te genieten, en mocht vervolgens eindelijk weg van mezelf. Ik had iets gezien waar ik door geraakt was en daar was ik voor gekomen. Ik was bekaf.

Eenmaal thuis was ik boos op mezelf, dat ik me zo had laten verrassen door de situatie, dat ik niet goed had nagedacht. Ik had geen beeld gemaakt van mezelf op die plek, en was overvallen door mijn hulpeloosheid. Het weekeinde ben ik niet gegaan, bang voor de herhaling, bang dat het weer zo druk was, bang dat ik me weer zo misplaatst zou voelen. Pas dinsdag ging ik weer, in mijn super hippe, kleine scoot met de kleine draaicirkel. En zoals ik al verwachtte, daarin werd ik wel gezien. Die scoot is iets anders, design en mag gezien worden. Ik kreeg er zelfs vragen en opmerkingen bij cadeau.

Ik kon de tijd nemen om rustig te kijken, voelde me zekerder en op mijn gemak. Aan het einde van mijn bezoek ging ik weer naar de galerie (Daniel Blau) waar de Warhols hingen en vroeg of ik foto’s mocht maken. Dat mocht en ik raakte in gesprek met de galeriehouder, vertelde over mijn scriptie van lang geleden en over de ontdekking van de blotted line technique (een tekening met inkt maken en die, stukje bij beetje, afdrukken op een ander vel). Die kwam van Ben Shahn vandaan, ondanks Warhol’s claim dat hij het ontdekt had toen hij een potje inkt om had laten vallen.

Ben Shahn kende ik vooral van zijn alphabet of creation boek dat ik ooit van Sytze had gekregen:

Het was een interessant gesprek. Ik was geroerd door het werk, vooral weer door de pianohanden. Toen ik die weer zag, realiseerde ik me ook wat me er zo in raakte. De wazigere afdruk voelt zoals mijn leven nu voelt, een brokkelige, onvolkomen afdruk van wie ik was. De afstand die ik voel tussen wie ik was en wie ik nu ben, zit ook in deze tekeningen.

Er waren ook andere tekeningen die me nu opvielen: man seated at automat counter:

en girl biting her finger (die vond Alma heel mooi):

Woensdagmiddag ben ik met, de inmiddels betere, Alma gaan kijken, zoals altijd naar de bloemen en de juwelen. Alma had eerst als een heitje voor karweitje mijn grote scootmobiel glanzend gepoetst, zodat we samen op de scoot konden gaan (dat kan echt niet op mijn kleintje). Helaas was de vriendelijke man met de Russische juwelen van rond 1900 er niet meer, althans we konden hem niet vinden dus Alma heeft dit jaar niet mogen pronken met grote glitterdingen. We konden niet lang blijven want ze werd benauwd en wit van de zware lucht die er hing. We konden daarom helaas geen tekeningen maken van de mooie dingen die we zagen. Wel heeft ze kunnen poseren voor de enorme cirkel van rozen bij de ingang:

Morgen ga ik weer in mijn eentje, ik durf inmiddels wel, en zaterdag gaan Sytze en ik samen, dan hoop ik ook de tweede verdieping te bereiken, waar de Tefaf Paper sectie is, want de lift heb ik nog niet gevonden…

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, experiment, kunst, sarcoïdose, tekenen, ziek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op TEFAF 2012

  1. baasbraal zegt:

    Laat je niet kisten hoor! Jij hebt net zo veel recht om daar te zijn als iedereen anders!!!! Ik vind het prachtig zoals je schrijft over kunst, prachtig dat je zo ontroerd kan worden. Laat je niet kisten!!

    • thuisschool zegt:

      Bedankt, Janneke! Nee hoor, ik laat me niet kisten. Maar word soms wel moe van elke keer weer doorzetten.

  2. Lieve zegt:

    Is het een idee om dit stukje naar de organisatie van Tefaf te sturen?… Of om aan te bieden dat je ze wil helpen bij het opzetten van een totaal andere ontvangst volgend jaar (faciliteiten, assistentie, parcours, aparte dagen/momenten voor bezoek e.d.m….) Zou je daarin geen stukje creativiteit en enthousiasme kwijt kunnen?… (Nee heb je al, ja…)

  3. Lieve zegt:

    Hallo Josh, ik heb vanmorgen nog even voor je rondgekeken. Het is onstellend vast te stellen hoe weinig er is (ben begonnen op museum.nl, heb een lijst gemaakt van musea met ITS-symbool, en vervolgens de websites van die musea bekeken: triest!… alleen het Kröller-Müller springt er een beetje uit…) Daar heb je dus weinig aan, qua inspiratie…

    Maar er is hoop, m.i. Je moet maar eens kijken hoe ze het in Venlo aanpakken, met de Floriade 2012! Een model voor de Tefaf??… http://www.floriade.nl/bezoek-de-floriade/toegankelijkheid !!

    Verder denk ik dat je ook nog wat kan hebben aan deze twee sites:
    http://www.toegankelijkheidssymbool.nl/
    http://www.natuurzonderdrempels.nl/nzd/

    Ben benieuwd of je er wat mee kan… Groetjes!
    Lieve

  4. Lieve zegt:

    Josh, het blijft me bezighouden. Toch ontdekt dat ook Naturalis en het Rijksmuseum niet slecht bezig zijn…

    Maar inspiratie vind je vooral in het buitenland: in steden als New York, London en dichter bij huis Berlijn en Keulen… Ik geef je nog wat links!

    http://www.metmuseum.org/visit/accessibility

    http://www.koelntourismus.de/stadtfuehrungen/barrierefreie-fuehrungen.html

    http://www.museumsportal-berlin.de/besucherinfo/fuer-menschen-mit-handicap/fuehrungen-fuer-rollstuhlfahrer.html

    http://www.travelhands.eu/de/home en met name:
    http://www.travelhands.eu/de/offer_detail/Fuehrungen-fuer-Rollstuhlfahrer-in-Berlin?offer=e7530000001a1169

    zelfs:
    http://www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_website/en/mpc_home/mbc/home/museum/barrier-free.html#_int_mbc:home:core-navi:barrier-free !!

    (Zullen we ’n bedrijfje beginnen, samen? Allerlei dingen toegankelijker maken, jij met focus op rolstoelgebruik en aanverwante, ik op autistische/bijzondere kinderen…)

    Goede moed!
    Lieve weer…

Geef een reactie

