breien

De laatste tijd doe ik aan breitherapie, rustig zitten en iets moois maken en iets warms (want sinds mijn thermometer het niet doet, heb ik het heel gauw koud en word ik niet meer goed warm als ik het koud heb). Dat helpt tegen onrustige gedachten.

Ik heb altijd wel gehandwerkt, maar meestal zelfverzonnen dingen. Het lezen van patronen vond ik verschrikkelijk. Ik wilde ook altijd graag dat het af was, ik maakte iets omdat ik het gemaakt wilde hebben. Tegenwoordig vind ik de handeling een deel van de pret, en mag het ook best wel een pittig patroon zijn. Het is fijn dat ik dan zo ongeveer weet hoe het gaat worden.

Op de bovenstaande foto (gemaakt door Alma) kan je zien dat ik de eerste stappen heb gezet in kantbreien, een activiteit waar ik altijd van gedacht had dat ik daar te onrustig voor was… Ik heb ook geleerd wat “blocking” is, dat is wat ik nog niet gedaan heb met de shawl, het door middel van stoom in vorm brengen van je net gemaakte breiwerk. Het werkt tegen opkrullende randjes en het openwerken van kant.

Ik ben verslaafd. Als het ene breiwerk nog maar net af is, wil ik al een volgende beginnen. Ik moet breiwol in voorraad hebben anders krijg ik last van onrustige vingers en ga ik nadenken over veel ingewikkelder droomplannen. Breien is ook nog goed voor me, vindt de fysiotherapeute, ik stimuleer mijn tactiele zenuwen en mijn hersenen!

De bovenstaande trui is al eventjes af, maar de foto’s die ervan gemaakt zijn met mij erin zijn allemaal te wazig om te publiceren, of ik sta met dichtgeknepen oogjes tegen de zon. Vandaar een stilliggende trui op de grond. Het is niet dat ‘ie me niet staat, integendeel. Omdat de shawl af is, ben ik gisteren begonnen aan net zo’n trui voor Alma, maar dan in witgeelgroen, met pluisjes en in haar maat…

Daarna ga ik verder met kantbreien, met een volgend patroon van Ravelry, de Delia Cardigan

 

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in breien, handwerken, ziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op breien

  1. Ragna zegt:

    mooi! en inderdaad, iets met je handen is fijn!

  2. joekenel zegt:

    wat een prachtige omslagdoek zulke mooie kleuren!!!xxx

  3. tovoorjou zegt:

    Ik houd het alleen bij plannen maken of een proeflapje breien. Ik vind je een kanjer!

  4. Kelly zegt:

    Wonderful! I enjoy knitting too.

  5. Annemie Knibbe zegt:

    Hallo Josh,

    Alweer lang geleden dat we elkaar spraken. Je twitter-uitnodiging bracht me op je site. Twitteren doe ik ( nog) niet. Na ons contact kwam mijn leven kwam plotseling terecht in een ander vaarwater; ruimte creëren voor ouderen die in hun kinderjaren in rk instituten hebben gezeten en altijd met een verborgen verhaal van geweld hebben geleefd. Ruimte om erover te mogen spreken, verantwoording te kunnen vragen aan de opvolgers of nog levende geweldplegers. Intens en goed.

    Maar nu naar aanleding van jullie thuisschool geschiedenis. Ik heb je verteld dat ik ook een dochter vier jaar gehomeschoold heb. Wij kijken daar ook met veel plezier op terug. Ze was een kind dat zoveel wilde, dat kon niet op school, daar moest ze veel wachten en haar eigen vragen deden er niet zo toe. Thuis kwam er een heel ander leerproces op gang. Inmiddels zit ze in het derde jaar van de opleiding Art-science in Den Haag, is daar helemaal gelukkig en hard aan het werk. Ondernemende en creatief denkende mensen zijn daar geen probleem.

    Ik wens jullie toe dat Alma een goede tijd heeft op het Montessori!

    Hartelijke groet ook aan Alma en Sytze,

    Annemie

  6. Goede keuze om te gaan breien! Het werkt inderdaad therapeutisch (daar komen steeds meer mensen achter, hoera!) en het levert je nog wat moois op ook.

Geef een reactie

