betrapt

Ik kwam deze grap tegen in een artikel over thuisonderwijs: Tips for Parents: Homeschooling Twice-Exceptional Children (dat zijn kinderen die én hoogbegaafd zijn én nog iets anders, zoals dyslectisch of zo). Ik las hem heel vrolijk voor aan Sytze en die zei: “betrapt!”. Ik voelde me inderdaad aangesproken …

Q: How does a homeschooler change a light bulb?

A: First, mom checks three books on electricity out of the library, then the children make models of light bulbs, read a biography of Thomas Edison and do a skit based on his life. Next, everyone studies the history of lighting methods, wrapping up with dipping their own candles. Then, everyone takes a trip to the store where they compare types of light bulbs and their prices, figuring out how much change they’ll get if they buy two bulbs for $1.99 and pay with a five dollar bill. On the way home, a discussion develops over the history of money and also Abraham Lincoln, since his picture is on the five dollar bill. Finally, after building a homemade ladder out of branches dragged from the woods, the light bulb is installed. And there is light.

(Nederlandse hertaling naar onze situatie voordat ik ziek werd 😉 :

Vraag: Hoe verwisselt een thuisonderwijzer een gloeilamp?

Antwoord: Eerst halen we boeken en DVD’s over elektriciteit uit de bibliotheek en zoeken we filmpjes erover op internet. Vervolgens maakt Alma een model van een gloeilamp, luistert naar een biografie over Thomas Edison en maakt een lapbook over zijn leven. Daarna bestuderen we de geschiedenis van het licht voor de gloeilamp en maken kaarsen en een olielampje. Vervolgens gaan we met zijn twee naar de supermarkt, waar we de verschillende lampen bestuderen en vergelijken, een discussie hebben over welke de meest milieuvriendelijke is, nadenken over hoeveel twee ledlampen kosten en uitrekenen hoeveel geld we terug krijgen als we met 20 euro betalen. Op de weg naar huis ontstaat een discussie over waarom er geld bestaat, bespreken we de geschiedenis van het geld en denken we na over de oneerlijke verdeling ervan in de wereld. Eenmaal thuis maken we een ladder van resthout dat nog in de tuin ligt, bespreken en testen de stevigheid van verschillende constructies en verwisselen de oude gloeilamp voor een milieuvriendelijke eeuwiglevende ledlamp. En er was licht.)

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, dyslexie, experiment, geschiedenis, hoogbegaafd, science, thuisonderwijs, unschooling. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s