Walter Lewin

Vanwege de app ‘lees dit boek’, een app waarmee je een fragment uit een nieuw verschenen boek kan lezen (meer lukt me toch niet, ­čśŽ ), kwam ik het boek ‘Gek op natuurkunde’ tegen, van Walter Lewin. Ik vond het een leuk stukje en ik kreeg er zin in om wat van zijn hoorcolleges te gaan bekijken. (Mijn huidige blok bij Yale is een beetje saai, dus ik wilde wel wat afleiding.) Alma vraagt ook meer over natuurkundige fenomenen dan ik uit de losse pols kan antwoorden, dus voor de ontwikkeling van haar natuurkundige kennis is het ook misschien nog wel nuttig. (Nog een smoes om gewoon even bij het MIT te gaan snoepen, nu het bij Yale even een beetje saai is.) Er stond ook een rave artikel over hem in de New York Times (nog een reden), en ik ben uiteindelijk, net als Alma, een visuele leerder (nog een reden, ja, ik mocht nu echt van mezelf). En bovendien, zoals ik al een paar blogposts geleden schreef, ik word gewoon gelukkig van nieuwe dingen leren.

Hier kan je zijn hoorcolleges vinden, of op iTunes University.

En het zijn super interessante hoorcolleges, en ook nog echt leuk. Regelmatig moet ik zo lachen om de experimenten die hij bedenkt en uitvoert zodat hij de theorie zichtbaar kan maken. Ik merk wel weer, net als bij mijn studie voor systeemingenieur een jaar of 15 geleden, dat ik heel goed ben in de informatieanalyse en dat ik een correcte intuïtie heb. Zolang het woorden blijven, heb ik het antwoord op zijn vragen (duurt deze boog langer, korter of even lang; wat is de richting van het voorwerp als het hier wordt losgelaten, enz.) aan de studenten altijd goed, maar minder goed ben ik in formules en berekeningen.

Voor middelbare scholieren (of thuisonderwijs leerlingen) die saaie school natuurkunde krijgen, lijkt me de serie Physics 801 (en de andere blokken, maar die heb ik nog niet gezien) een zeer succesvolle aanvulling. Voor mensen met een algemene, brede belangstelling, die houden van de wetenschapsbijlage van de krant, is het ook een aanrader. En zijn zeer verstaanbare Engels met Nederlandse roots maakt hem makkelijk te verstaan.

Maar wat ik, nu een stuk of tien hoorcolleges ver, het interessantste vind, is zijn wijze les die elk college terug komt: “Any measurement that you make without the knowledge of its uncertainty is completely meaningless.”. Ik denk dat dit een belangrijke les is voor veel meer mensen, en dat het van invloed is op heel veel gebieden (derivaten, onderwijs, geneeskunde).

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in experiment, science, thuisonderwijs, unschooling en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Walter Lewin

  1. Anneke zegt:

    Deze Walter was laatst ook bij De Werled draait door. Leuke, interessante man.

  2. Pingback: Walter Lewin | "thuisschool blog" | natuurkunde | Scoop.it

Geef een reactie

