sara heeft kittens

Sara is vrijdag bevallen van drie gezonde kittens. Het was een spannende en vreemde dag. Ze liep de hele tijd al achter me aan, te mauwen alsof ze honger had. Maar ze wilde juist niet eten. Tijdens mijn lunch zag ik opeens dat ze vruchtwater verloor. Ik heb haar naar de doos gebracht en de droger uitgezet (de doos stond in de badkamer, waar ook de wasmachine en droger staan). Met mijn bordje eten ben ik er maar naast gaan zitten, anders wilde ze niet in de doos blijven en werd ze helemaal onrustig. Ze kreeg prima weeën en snorde tussendoor. Maar na een ruim half uur ben ik de weeën maar gaan klokken, ze kwamen nu zo snel achter elkaar en duurden lang en er gebeurde niet veel. Dat was ik niet gewend van de andere poezenbevallingen die ik had meegemaakt, daar gind het super snel. Elke minuut kreeg ze een wee die 20 seconden lang duurde waarin ze vier keer perste. Na een tijdje zag ik een zwart staartje, dat bij elke wee eruit kwam en weer naar binnen ging. Het schoot maar niet op. Ze ging echt kreunen bij elke wee. Na nog een ruim half uur heb ik de dierenarts maar opgebeld, of dit normaal was. Nee, dus. Sytze en ik gingen met de auto naar de dierenarts, Sara in haar doos met een handdoek eroverheen. Het moest een keizersnede worden, volgens de dierenarts, dus wij gingen weer naar huis. Eenmaal thuis werden we al snel weer opgebeld, het eerste kitten was op de operatietafel, net voor de narcose, gezond ter wereld gekomen, we mochten Sara weer komen halen. Toen we aankwamen, nu met Alma ook mee, werd het tweede kitten geboren, een helemaal witte. De dierenarts moest weer een beetje helpen, en liet me zien hoe het moest. Daarna thuis werd het derde kitten geboren, ook wit. Sara deed het hartstikke goed, maar bij dit kitten moest ik een beetje meehelpen. Het bleef te lang half zitten en Sara likte het neusje niet vrij. De nog natte kleine wurmpjes mochten gelijk drinken, ze likte ze goed schoon en at vervolgens de placenta op. We hebben nog een tijdje gewacht, maar de weeën hielden op, het bleef bij drie kittens. Het was mooi om mee te maken. Alma vond het ook erg indrukwekkend.

De twee witjes liggen altijd samen te drinken, de zwart-witte een beetje verderop.

De kittens groeien goed. Sara laat ze nu weleens eventjes alleen, om te eten of op de kattenbak te gaan. Maar niet te lang, want dan gaan ze piepen…

En voor het mooi nog een foto van Alma die ingespannen naar de poesjes zit te kijken.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in alma is alma, dieren, natuur. Bookmark de permalink .

2 reacties op sara heeft kittens

  1. Shimriet zegt:

    wat leuk dat ik ze volgende week even kan zien 🙂

  2. Chaja zegt:

    Aaaaaahhhhhh!

Geef een reactie

