Hair

Vanochtend werd ik wakker met een songtekst in mijn hoofd, een songtekst uit Hair, de originele versie, dat dan weer wel. Ooit, heel lang geleden (bijna veertig jaar) heb ik veel van de songs uit mijn hoofd geleerd. Ik logeerde op mijn dertiende een ruime maand bij jonge vrienden van mijn ouders, een stel met een baby, waar ik ook wel eens oppaste. Mijn ouders waren op reis, naar Israel. Ik kreeg daar een overweldigende hoeveelheid vrijheid, ik mocht popmuziek luisteren, eten wat ik wilde, naar bed wanneer ik wilde, televisie kijken, mijn vriendje zien en ik maakte bijna geen huiswerk. Ik bleef dan ook jammerlijk zitten dat jaar.

De twee platen die ik uitkoos om eindeloos te draaien waren Hair en een plaat van Charles Aznavour. Hair vond ik de spannendste en Aznavour de meest romantische. In de bibliotheek vond ik een boekje over de rockopera, waar ook alle songteksten instonden, zodat ik de liedjes echt uit mijn hoofd kon leren. Aznavour is niet zo blijven hangen, maar ik hield er toen toch ook erg van, bijvoorbeeld deze:

Misschien had dat ermee te maken dat ik later, in mijn punk/kraaktijd leerde dat ik niet van die foute zangers mocht houden… Net als Frank Sinatra (ja, ik bloos, bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=emAe6IClGys …), vielen die weg ten faveure van Patti Smith, Nina Hagen, David Bowie en the Poison Girls. Terwijl Hair er nog best wel mee door kon.

Nadat mijn ouders thuiskwamen, ontdekten dat ik hippie was geworden en was blijven zitten, bekoelde de vriendschap tussen mijn gastouders en mijn ouders aanmerkelijk en raakte ik mijn toegang tot Hair kwijt. Maar de magische verbinding bleef en een aantal jaar later tikte mijn toenmalige vriendje H. hem voor me op de kop op het Waterlooplein. Ik kon vervolgens de plaat op mijn eigen tiendehandse pickup opnieuw grijs draaien. De muziek ken ik dus met diverse tikken er tussen door, die in de huidige digitale versie mankeren.

Ook later was Hair regelmatig terugkerende lievelingsmuziek. Ik heb met vriendinnetje Chaja er regelmatig op staan swingen bij de lopende band in de dadelfabriek in de tijd dat ik in Israel woonde. Ik heb er mijn huidige lief gek mee gemaakt, hij houdt namelijk meer van andere muziek. Ik heb ernaar geluisterd en bij gehuild toen L. er een liedje uit zong op de begrafenis van haar moeder. Ik heb regelmatig mensen verbluft met het perfect zingen van veel van de songs. Ik geniet er weer van, nu samen met Alma. En ik ken nog steeds bijna alle nummers uit mijn hoofd.

Maar met welk lied werd ik wakker vanochtend?
My body is walking in space.
My soul is in orbit with God face to face.
Floating, flipping.
Flying, tripping.
Tripping from Pottsville to Mainline.
Tripping from Mainline to Moonville.
(Lekker hoog en ijl gezongen, bij het volgende fragment begint het op ongeveer 1:36.)

Maar ik vraag me wel af waarom ik met deze muziek wakker word. Het was niet een van mijn lievelingsliedjes van de plaat. Heeft het te maken met de mix van vier verschillende soorten pijnstillers die ik elke dag slik? Ben ik gewoon elke dag aan het trippen? Komt het door de pijn zelf die door de chemische waas heen blijft komen? Of komt het door mijn manhaftige pogingen om in mijn lichaam te blijven, om niet te gaan dissociëren, dat ik droom dat ik helemaal los van mijn lichaam vlieg?

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in muziek, sarcoïdose, ziek. Bookmark de permalink .

3 reacties op Hair

  1. Chaja zegt:

    Ja, Hair is een gezamenlijke liefde. Moet het wakker worden met “Walking in space” per se een diepere betekenis hebben? Laat je niet van de wijs brengen, andere ochtenden word je met andere dromen wakker die minder associaties oproepen en daarom geen (of minder) ingrijpende invloed op je stemming hebben. Je doet het geweldig en de medicijnen helpen je om je lichaam niet voortijdig te verlaten.
    Denk aan je. (vaak, veel)

  2. Josh Moll zegt:

    knuffel terug, lief mens! en een goed nieuw jaar 🙂

  3. kelly zegt:

    I never listened to Gospell or Hair, but I am a huge fan of Jesus Christ Superstar!

Geef een reactie

