en nu is het weer anders

Zoals zo vaak moeten er eerst dingen helemaal uit de hand lopen voordat ik weet hoe ik er mee om moet gaan. Zo werd duidelijk in mijn vorige blogpost dat het niet zo goed met me ging. Dat kon nog een beetje slechter. Om te ontsnappen aan de pijn was ik nog een beetje meer pijnstillers gaan slikken, weliswaar binnen de maximale dosering die was toegestaan, maar toch. Toen kwam zondagnacht (de nacht nadat ik tijdens de avondmaaltijd methotrexaat slik) en ontstond er een kortsluiting in mijn lijf. De combinatie van alle medicijnen was te veel van het goede en opeens waren er te veel bijwerkingen. Kramp in mijn spieren (ook de spieren waarmee je ademhaalt), zulke droge ogen dat er zand in lijkt te zitten, huppeltjes in mijn hart, pijn in mijn haarwortels, misselijk…

Zo kon het niet langer. Ik besloot, in overleg met de internist en de huisarts, om te stoppen met de fysiotherapie. Tegen elk protocol in. Het deed te veel pijn en het werd er niet beter van. Tegelijk een cold turkey afkick van sommige pijnstillers, die bleken, nadat we alle bijsluiters bij elkaar gelegd hadden, de bijwerkingen van de methotrexaat versterken. Dat was wel een paar dagen erg vervelend.

Maar nu, na een ruime week, voel ik me wat beter. Minder pijn, minder moe. Weer wat zin in dingen. Mijn hoofd is helderder en daar ben ik blij mee. Bovendien heeft mijn eigenwijsheid me dit opgeleverd. De internist en ik vonden dat vandaag allemaal maar wat positief!

Mijn linker arm kan nog steeds zowat niks, maar ja, dat kon ‘ie met fysiotherapie ook niet. Dus daar hebben we het maar even niet over. Ik heb trouwens geleerd om anders te breien, zodat ik het met deze lamme vlerk ook kan. Binnenkort moeten er beenwarmers af zijn, Sinterklaas is in het land.

Over Josh Moll

Josh Moll, blogger over breien, thuissschool, sarcoïdose en hoogbegaafdheid
Dit bericht werd geplaatst in handwerken, sarcoïdose, ziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op en nu is het weer anders

  1. Chaja zegt:

    Gelukkig ken je jezelf zo goed en gelukkig weet je ook hoe je voor jezelf moet opkomen.
    Sinterklaas, pepernoten, warme chocola, gedichtjes, koud buiten en warm binnen hhhmmmmmm…..

Geef een reactie

